Vineri 29 Martie 2024, Actualizat acum 88 zile 12:00 am

FORT, despre microbuzul implicat în tragedia de la Cornu Luncii: efectua în mod regulat, transport ilegal de pasageri și mărfuri către Italia

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) susține că transportul ilegal, sustinut politic, este direct responsabil pentru moartea oamenilor nevinovati. In data de 22 Februarie, F.O.R.T. protesteaza atat in Bucuresti cat si in tara.

„In tragedia rutiera petrecuta in dimineata zilei de 8 Feburarie, in judetul Suceava, pe raza localitatii Sasca Noua – DN 2E, si-au pierdut viata doua persoane si alte 7 au fost ranite, in contextul in care doua autovehicule respectiv o autoutilitara si un microbuz (transformat artizanal in autoturism 8+1 in acte), s-au ciocnit frontal. Acest accident rutier a fost cauzat de viteza excesiva si starea tehnica necorespunzatoare a microbuzului transformat artizanal, microbuz care, din datele obtinute de Federatia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T., efectua in mod regulat, transport ilegal de pasageri si marfuri catre Italia. Tragedia rutiera de la Sasca Noua, se alatura seriei negre de astfel de evenimente, petrecute in ultimii ani, cu consecinte extrem de frave, un adevarat fenomen national pe care F.O.R.T. incearca de ani de zile sa il opreasca. Fenomenul transportului neautorizat, practicat de persoane fizice din Romania, a luat amploare si s-a dezvoltat in ultimii 10 ani, atat la nivel local, national cat si international, pe fondul gravelor probleme legislative si operationale cu care se confrunta transportul rutier de pasageri. Politicienii si autoritatile publice locale si centrale sunt factori direct responsabili pentru dezvoltarea acestui fenomen, UNIC la nivelul Uniunii Europene, iar opinia publica este de multe ori indusa in eroare de sintagme de tipul “microbuz de transport pasageri”, fara sa inteleaga faptul ca aceste autovehicule au suferit modificari tehnice neconforme, nu intra in categoria autovehiculelor de transport pasageri fabricate si omologate in acest scop si NU beneficiaza de verificari periodice specifice in unitati teritoriale apartinand Registrului Auto Roman, verificari ce ar trebui sa urmareasca atat starea tehnica cat si respectarea gradului de confort si siguranta al pasagerilor.
Totodata, transportul neautorizat de pasageri, desfasurat cu autoturisme sub capacitatea de 9 locuri sau autoturisme de tip microbuz destinate transportului de marfuri ( transformate artizanal, avand si locuri pentru persoane), nu ofera nici o siguranta iar pasagerii sunt expusi tragediilor, fara sa beneficieze de asigurare pe intreaga durata a calatoriei asa cum prevad actele normative in cazul transporturilor licentiate”, potrivit unui comunicat al FORT.

Din estimarile F.O.R.T., bugetul de stat este prejudiciat anual cu sume de ordinul a zeci de milioane de euro din cauza activitatilor de transport ilicit si neautorizat in timp ce, din punct de vedere al actelor normative in vigoare, pentru combaterea fenomenului este nevoie de modificarea unui singur articol respectiv de eliminarea sintagmei “in mod repetat”, aplicabila persoanelor fizice, in legea taximetriei.

„Parlamentarii si guvernantii ce au evitat in mod constant sa rezolve aceasta problema legislativa, invocand faptul ca alegatorii din randul transportatorilor neautorizati nu ii vor mai sustine prin vot, au mainile patate de sangele celor ce si-au pierdut viata in multitudinea accidentelor care au ca si cauza principala transportul neautorizat. Zilnic, la nivelul judetelor, in trafic interjudetean respectiv in trafic international, sub ochii autoritatilor de control inclusiv din vami, cateva mii de masini desfasoara transport ilegal fara ca posesorii acestora sa plateasca macar un leu catre bugetul de stat. Politia rutiera ridica din umar, de cele mai multe ori, iar angajatii Politiei de frontiera sunt legati la ochi in raport cu retelele transportatorilor ilegali de pasageri, ce de regula agata si o remorca in care se afla coletarie sau tracteaza o platforma cu ajutorul careia aduc in tara, in mod frecvent, autoturisme second hand din intreaga Europa. Un calcul estimativ, in cazul unui transport ilegal catre Italia cu un microbuz 8+1 ne arata urmatoarele: 8 pasageri x 120 eur = 960 eur/sens,  Coletarie de valoare medie = 500 eur/sens
Total/sens – 1460 euro din care se scad maxim 200 eur carburantul si taxele de drum, rezultand in buzunarul persoanei fizice ce desfasoara activitatea – 1260 euro x 2 (tur/retur) respectiv 2520 euro la un singur transport. 2 curse /saptamana x 2520 euro echivaleaza cu aproximativ 5000 euro incasati saptamanal cu un singur microbuz. Reteaua de transport international ilegal insa numara peste 2000 de astfel de autovehicule, unele inmatriculate in Bulgaria avand o stare tehnica necorespunzatoare, sute mii de km la bord si soferi care dorm maxim 20 de ore/saptamana. In cazul transporturilor ilegale, desfasurate la nivel local, situatia este extrem de grava in aproape toate judetele tarii iar fenomenul “ia-ma nene” a capatat proportii inimaginabile deoerece in interiorul lui se afla agenti de politie locala, jandarmi, rude ale agentilor politiei rutiere sau ai angajatilor din unitatile administrativ teritoriale.
Din discutiile purtate de conducerea F.O.R.T. cu unii Presedinti ai Consiliilor Judetene, reiese in mod cert ca si acestia sunt socati de fenomenul transportului ilegal, recunoscand in sfarsit faptul ca fluxurile de pasageri, mobilitatea si siguranta acestora, programele de transport, capacitatile si investitiile sunt date total peste cap”, susține FORT.

F.O.R.T. a sesizat Guvernul Romaniei, Comisia Europeana si Parlamentul European iar pe data de 22 Februarie organizeaza la nivel national si in Bucuresti- P-ta Victoriei un amplu protest ce are rolul de a aduce legislatia pe drumul cel bun.

La protest vor participa cca. 5000 de patroni si angajati din transporturi, veniti din toata tara, pentru sustinerea revendicarilor ce privesc atat transportul de marfuri cat si cel de pasageri.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*