Vineri 29 Mai 2020, Actualizat acum 149 zile 12:00 am

 

Planul de autostrăzi pentru Moldova

În joc sunt trei rute: Bacău – Braşov, Ploieşti – Focşani – Siret şi Iaşi – Târgu Mureş, cu legături spre Albiţa sau Sculeni. Pentru primele două s-au identificat surse de finanţare integral sau parţial, în timp ce a treia a devenit istorie. Potrivit CNADR, Bacău – Braşov este propusă pentru fonduri europene în 2014 – 2020. O parte din autostrada Ploieşti – Siret a fost scoasă la concesiune întrucât se suprapune cu Autostrada Inelară a Mării Negre. Costurile ajung însă la 40 milioane euro/km. În timp ce politicienii moldoveni sunt experţi în desenat autostrăzi în funcţie de localizarea propriului electorat, oportunitatea autostrăzii Ploieşti – Siret rămâne nesprijinită politic. Din cei 440 km, mai trebuie identificată finanţare pentru 280 km. Actuala intenţie a CNADR este a finanţa autostrada după 2030

Autostrada Bacău – Braşov a fost propusă pentru a fi realizată cu fonduri europene în exerciţiul financiar 2014 – 2020. Reprezentanţii Departamentului pentru Proiecte şi Investiţii Străine au declarat, în exclusivitate pentru cotidianul “Evenimentul Regional al Moldovei”, că autostrada va avea o lungime de 170 km, iar costurile de realizare ajung la 14 miliarde lei (3,2 miliarde euro). Potrivit directorului general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Narcis Neaga, o altă autostradă luată în calcul pentru regiunea Moldovei este Ploieşti – Siret (A7), care are o lungime de aproape 440 km. “Autostrada Târgu Mureş – Iaşi a fost inclusă în portofoliul de proiecte gestionate de către Ministerul Transporturilor, toate documentaţiile fiind predate către acest minister“, a completat şeful CNADR.

Autostrada Ploieşti – Siret (A7), implementată din anul 2030
Una din variantele de autostradă care ar tranzita şi judeţul Iaşi este programată pentru implementare abia după anul 2030. “Autostrada Ploieşti – Buzău – Focşani – Suceava – Siret este inclusă în reţeaua centrală TEN-T“, a precizat Neaga. Pentru un prim tronson al acestei autostrăzi, Ploieşti – Buzău – Focşani, cu o lungime de 142,3 km şi o valoare estimată de 25,4 miliarde lei (5,7 miliarde euro) a fost lansat în acest an anunţul de intenţie pentru concesionarea lucrărilor. “Pentru secţiunea Focşani – Roman, cu o lungime de 144 km, a fost elaborat studiul de prefezabilitate în 2004, secţiunea face parte din autostrada Ploieşti – Buzău – Bacău – Roman – Sculeni. Secţiunea Roman – Suceava – Siret are o lungime aproximativă de 150 km, iar până în prezent nu au fost identificate surse de finanţare pentru execuţia lucrărilor“, a mai spus directorul CNADR.

O parte din traseul A7 se suprapune cu Autostrada Mării Negre
La nivel internaţional, România şi-a asumat angajamentul de a participa la construcţia Autostrăzii Inelare a Mării Negre (AIMN). AIMN va tranzita alte şase ţări (Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova şi Bulgaria), iar lungimea pe teritoriul României este de 456 km (Giurgiu – Bucureşti – Ploieşti – Focşani – Albiţa). După cum se poate vedea, tronsonul Ploieşti – Buzău – Focşani apare atât în traseul A7 cât şi în traseul AIMN. Practic, pentru A7 a rămas de identificat sursa de finanţare pentru tronsonul Foşcani – Siret (294 km), dar fără 16 km întrucât aceştia se suprapun cu centura ocolitoare a Bacăului, a cărei construcţie în regim de autostradă va demara anul viitor. “Autostrada Focşani – Albiţa face parte din traseul AIMN şi are o lungime de 155 km şi o valoare estimată de 31,5 miliarde lei (7 miliarde euro, n.r.). Pentru această secţiune a fost elaborat studiul de prefezabilitate în 1999, iar, până la data prezentei, nu au fost identificate surse de finanţare pentru execuţia lucrărilor“, a mai declarat şeful CNADR. În timp ce politicienii din Moldova se contrează pe diverse autostrăzi-himere şi greve parlamentare, niciunul nu a avut o iniţiativă pentru a sprijini autostrada Ploieşti – Siret în devansarea termenului de execuţie, cale rutieră care merge prin centrul Moldovei şi asigură acces egal al tuturor judeţelor. (Alex Andrei)

Autostrada Bacău – Braşov are o lungime de 170 km şi costuri estimate de la 3,2 miliarde euro. Şeful CNADR spune că a fost propusă pentru finanţare europeană în exerciţiul bugetar 2014 – 2020

Autostrada Ploieşti – Buzău – Focşani – Suceava – Siret are o lungime de 440 km. Primul tronson (Ploieşti – Focşani), de 142 km, a fost scos la concesiune întrucât se suprapune cu Autostrada Inelară a Mării Negre. Costurile ajung însă la 40 milioane euro/km

Proiectul autostrăzii Iaşi – Tg Mureş nu mai este de competenţa CNADR, documentaţiile fiind predate la Ministerul Transportului care nu a identificat surse de finanţare.

 

Sursa: Evenimentul


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*