La începutul lunii iunie a.c., Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava a organizat Colocviul cu tema „Educaţia emoţională în şcoala românească”, manifestare ştiinţifică ce a reunit participanţi din diverse şcoli ale judeţului Suceava, avându-i ca principali beneficiari pe actualii şi viitorii profesori, studenți care se pregătesc să îşi asume misiunea formării noilor generaţii.
Prezentările colocviului s-au constituit în relatări de experienţe trăite şi conceptualizate de către profesori care au parcurs un curs de educaţie emoţională şi care aplică în munca la clasă principiile, regulile şi coordonatele intervenției psihopedagogice cu scopul formării şi dezvoltării competenţei emoţionale într-un cadru instituţionalizat, explicit, dirijat în context şcolar.
Organizatorii colocviului şi-au propus prin această manifestare să ofere o altfel de promovare pentru noul program de masterat intitulat „Consiliere şcolară şi educaţie emoţională”, pe care Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei îl va deschide începând cu anul academic viitor. Programul de studii oferă o şansă nouă absolvenților de licenţă care doresc o specializare pe un domeniu ce se înscrie în tendinţele politicilor educaţionale europene. Formarea în domeniul educaţiei emoţionale în combinaţie cu domeniul consilierii şcolare este unică în ţară, propunând un demers inovator la care vor fi invitaţi în calitate de formatori specialişti din universităţi europene partenere şi de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.
Noul program asigură accesul la dezvoltarea de competenţe specifice în domeniul educaţiei şi asistenţei psihopedagogice, competenţe ce vor facilita profesarea în domeniul serviciilor educaţionale şi de îngrijire socială, în mediul public sau privat.
Profesorii care vor aprofunda studiile în domeniul ştiinţelor educaţiei prin specializarea consiliere şcolară şi educaţie emoţională vor fi pregătiţi să facă faţă noilor generaţii de copii şi să le ofere şansa dezvoltării integrale prin adresarea către nevoile cognitive, sociale şi emoționale. Într-un raport recent al OECD (OECD, 2015, Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills, OECD Publishing) se arată că şcolile pot contribui la creşterea abilităţilor socio – emoţionale prin introducerea inovaţiilor în predare şi învăţare la nivelul activităţilor curriculare şi extracurrriculare. Promotorii inovaţiilor sunt profesorii, care au un rol important în creşterea stimei de sine, a stabilităţii emoţionale şi a motivaţiei, prin asumarea rolului de mentori eficienţi şi facilitatori ai învăţării. Prin parcurgerea programului de masterat Consiliere Şcolară şi Educaţie Emoţională, orice profesor, practician sau în devenire, poate fi un astfel de promotor, iubit de elevi şi de comunitate,