Mai multe şcoli din judeţul Suceava au fost descoperite cu nereguli în urma unor controale ale Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP). Cele mai importante aspecte care au fost considerate neconforme de evaluatorii ARACIP în şcolile vizitate, au fost: lipsa autorizației sanitare de funcționare, dotarea materială insuficientă, lipsa cabinetului medical și a cabinetului de consiliere psihopedagogică, insuficienta activitate științifică a cadrelor didactice, strategii manageriale incoerente, proceduri inconsistente de autoevaluare instituţională.
Majoritatea școlilor evaluate au obținut propuneri de calificative care confirmă îndeplinirea sau depășirea standardelor naționale, ceea ce le va permite obținerea unui atestat privind nivelul de calitate oferită de unitatea școlară, atestat care este valabil 5 ani (până în anul 2020).
În unele unităţi şcolare au fost semnalate aspecte neconforme, motiv pentru care unităţile respective au posibilitatea să-și îmbunătățească activitatea până la 31 august 2015, urmând a fi reevaluate în anul școlar viitor.
În cazul fiecărei școli evaluate, pentru fiecare dintre cei 43 de indicatori, echipele ARACIP au propus câte un calificativ. Conform reglementărilor legale, calificativele care pot fi propuse de experţii ARACIP sunt: nesatisfăcător (sub standardul național), satisfăcător (îndeplinirea standardelor obligatorii), bine și foarte bine (valoare adăugată), excelent (şcoala îşi creează standarde proprii). Calificativele propuse de echipele de evaluare urmează a fi validate și aprobate de Consiliul ARACIP.
În perioada 12 ianuarie – 27 martie 2015, 24 de unități de învățământ din județul Suceava au fost evaluate periodic de către experții ARACIP în cadrul proiectului strategic ,,Educație de calitate în școlile din mediul rural” , proiect finanțat prin FONDUL SOCIAL EUROPEAN, Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013.
Cele trei tipuri de evaluări externe realizate de ARACIP, conform legislației, sunt:
- autorizare de funcționare provizorie necesară unităților de învățământ / nivelurilor de învățământ / specializărilor / calificărilor nou înființate;
- acreditarea este obligatorie după autorizare, în termen de doi ani de la absolvirea primei promoții;
- evaluarea periodică este obligatorie pentru toate unitățile de învățământ din 5 în 5 ani.
Unitățile de învățământ care au fost evaluate periodic la propunerea MECȘ și IȘJ Suceava sunt:
Nr. crt. | Unitatea de învăţământ | Perioada evaluării |
1. | Şcoala Gimnazială “Nicolae Stoleru” Baia | 12-16.01.2015 |
2. | Şcoala Gimnazială “George Tofan” Bilca | 19-23.01.2015 |
3. | Şcoala Gimnazială Mănăstirea Humorului | 19-23.01.2015 |
4. | Şcoala Gimnazială nr. 1 Bogdăneşti | 26-30.01.2015 |
5. | Şcoala Gimnazială Pîrteştii de Sus | 26-30.01.2015 |
6. | Şcoala Gimnazială Botoşana | 9-13.02.2015 |
7. | Şcoala Gimnazială Calafindeşti | 9-13.02.2015 |
8. | Şcoala Gimnazială “Ion Barbir” Capu Câmpului | 16-20.02.2015 |
9. | Şcoala Gimnazială nr. 1 Iaslovăţ | 16-20.02.2015 |
10. | Şcoala Gimnazială Poiana Stampei | 16-20.02.2015 |
11. | Şcoala Gimnazială “Stefan cel Mare” Cîrlibaba | 23-27.02.2015 |
12. | Şcoala Gimnazială Ciocăneşti | 23-27.02.2015 |
13. | Şcoala Gimnazială “Mihai Halunga” Hănţeşti | 23-27.02.2015 |
14. | Şcoala Gimnazială Cornu Luncii | 2-6.03.2015 |
15. | Şcoala Gimnazială Crucea | 2-6.03.2015 |
16. | Şcoala Gimnazială “Hatmanul Șendrea” Dolheştii Mari | 9-13.03.2015 |
17. | Şcoala Gimnazială Dorneşti | 9-13.03.2015 |
18. | Liceul Tehnologic “Mihai Eminescu” Dumbrăveni | 16-20.03.2015 |
19. | Şcoala Gimnazială “Ion Muceleanu” Fîntîna Mare | 16-20.03.2015 |
20. | Şcoala Gimnazială nr. 2 Marginea | 16-20.03.2015 |
21. | Liceul Tehnologic “Nicanor Moroşanu” Pîrteştii de Jos | 23-27.03.2015 |
22. | Şcoala Gimnazială “Dimitrie Gusti” Fundu Moldovei | 23-27.03.2015 |
23. | Şcoala Gimnazială “Ion Suhane” Frumosu | 23-27.03.2015 |
24. | Şcoala Gimnazială Frătăuții Vechi | 23-27.03.2015 |
Potrivit unui comunicat al Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, activitățile de evaluare periodică au constat în vizitarea tuturor spațiilor școlare, observarea proceselor care se derulează în școală (asistențe la lecții și alte activități ale elevilor), identificarea gradului de satisfacție a beneficiarilor față de serviciile educaționale oferite și de implicare în procesul decizional (aplicarea de chestionare elevilor și părinților, realizarea de interviuri cu elevii, părinții, partenerii educaționali, reprezentanții autorităților locale, personalul didactic și nedidactic).