Câteva zeci de absolvenţi de colegii din Suceava au fost admişi la universităţi de prestigiu din Europa, dar şi din SUA, între motivele care au stat la baza alegerii unor instituţii academice din străinătate fiind oferta acestora, dar şi oportunităţile de a-şi găsi un loc de muncă după absolvire.
Cei mai mulţi dintre absolvenţii de liceu din Suceava care au optat pentru o universitate din afara ţării sunt de la Colegiul “Ştefan cel Mare” şi Colegiul “Petru Rareş”, scrie Mediafax.
Directorul Colegiului ”Ştefan cel Mare” Suceava, Dan Popescu, spune că numărul absolvenţilor acestui colegiu care aplică pentru universităţi de top ale lumii creşte de la an la an.
“Sunt convins că cea mai veridică motivaţie a opţiunii pentru studii universitare în ţară sau oriunde pe mapamond o poate susţine fiecare absolvent. Se pot identifica multiple aspecte care constituie suportul deciziei. Printre acestea, sunt convins, unul vizează deschiderea societăţii sau societăţilor pentru absolvenţii de învăţământ superior, altul se leagă de rafinarea ofertei universităţilor. De exemplu, un absolvent al colegiului a decis să studieze criminologia în Anglia, iar un altul poate depinde de nivelul costurilor acestei importante investiţii”, a spus directorul Colegiului Naţional “Ştefan cel Mare” Suceava.
Unul dintre absolvenţii promoţiei din acest an de la acest colegiu sucevean, Ştefan Ovidiu Marcu, care are în palmares medalii la Olimpiada naţională de informatică, dar şi la alte concursuri naţionale de programare, a fost admis la Oxford, unde va studia informatica în următorii patru ani.
El spune că s-a pregătit încă din clasa I, amintindu-şi de vacanţele în care lucra la matematică împreună cu bunicul său.
“În clasa a V-a am avut şansa să încep o carieră de opt ani la Colegiul «Ştefan cel Mare», lucru de care sunt foarte mândru. (…) Am avut şansa de a fi fost elev la un colegiu născut la Viena în 1860, cu o evoluţie de excepţie în toţi cei peste 150 de ani de existenţă, fiind un reper naţional, dar şi mondial, în educaţie. Nu pot să nu reamintesc că pe băncile acestei şcoli s-au format profesori la universităţi din New York, Utrecht, Paris, Oxford, Stokholm, dar şi nominalizaţi ai premiului Nobel”, afirmă Ştefan.
El spune că Marea Britanie îi oferă oportunitatea de a studia la universităţi aflate printre primele în clasamentele mondiale, iar admiterea sa la Oxford a presupus un demers “lung şi extrem de provocator”.
În noiembrie 2013, Ştefan a dat un prim test la matematică şi informatică, după care a fost selectat pentru interviurile organizate la Oxford o lună mai târziu, iar în luna ianuarie a primit invitaţia de a studia la această universitate, cu condiţia de a promova proba de matematică a bacalaureatului cu minimum nota 9, dar şi de a susţine un test de limbă engleză, el optând pentru IELTS. Ştefan a promovat bacalaureatul cu media 9,80, iar la probele scrise la matematică şi informatică a avut 10.
“În acest moment nu pot spune că mă voi întoarce să profesez în ţară, dorinţa de a pleca fiind prea mare acum! În planurile mele se află o carieră universitară la o universitate din Anglia sau o eventuală colaborare cu o firmă, poate din SUA”, adaugă Ştefan.
Un alt absolvent al Colegiului Naţional “Ştefan cel Mare” Suceava, Vlad Ilie, a fost admis la Universitatea Glasgow din Scoţia, la finanţe şi contabilitate, durata studiilor fiind de trei ani.
El spune că a optat pentru această universitate întrucât nu plăteşte taxă de şcolarizare, dar şi pentru că poate studia în limba engleză.
Vlad este convins că perioada din gimnaziu şi liceu a fost “cea mai uşoară etapă” a vieţii sale, deşi a alocat destul de mult timp pregătirii pentru olimpiadele de limba engleză şi de matematică.
El speră ca după finalizarea studiilor la Glasgow să poată rămâne în Scoţia.
Un alt absolvent de la ”Ştefan cel Mare”, Cosmin Lungu, care a fost admis cu bursă la Illinois Institute of Technology din SUA, la specializarea computer science, a optat pentru a studia în afara ţării pentru că “sunt mai multe oportunităţi”, dar şi mentalităţi diferite.
Până să fie admis la Illinois Institute of Technology din SUA, Cosmin a susţinut un examen care seamănă cu bacalaureatul din România, dar după modelul american, a susţinut un test de limba engleză şi a scris mai multe eseuri.
“E destul de complex procesul, ideea este că la americani, spre deosebire de Europa şi de România, universităţile sunt foarte individualizate şi te vor pe tine ca persoană mai mult decât ca elev, contează foarte mult calităţile tale extracurriculare. Chiar dacă tu ai obţinut note maxime la examene, ai terminat cu media zece, pe ei îi interesează mai mult şi cum eşti tu ca persoană şi dacă te-ai integrat bine în grupul lor”, afirmă Cosmin.
El spune că vrea să se întoarcă în România, dar după ce îşi va crea un viitor în afara ţării.
“Nu ştiu dacă după finalizarea studiilor mă voi întoarce în România, dar poate că da, după o anumită perioadă. Chiar aş vrea să mă întorc în România, mie chiar îmi place ţara asta, sunt patriot, dar vreau să mă întorc după ce îmi creez un viitor afară, pentru că e mai uşor decât în România”, a mai spus Cosmin.
Alţi doi absolvenţi ai Colegiului ”Ştefan cel Mare”, Alexandra Hacman şi Claudiu Cuciurean, au fost admişi la Zealand Institute of Bussines and Technology din Danemarca, doar că au optat pentru domenii diferite de studiu, marketing- management şi, respectiv, computer science.
Alexandra Hacman spune că a aplicat pentru o universitate din Danemarca întrucât acolo învăţământul este gratuit, dar şi pentru că este axat pe latura practică, ceea ce o va ajuta în carieră.
Ea spune că vrea să cunoască şi cultura şi civilizaţia acestei ţări şi că s-a documentat mult înainte să opteze pentru o universitate din Danemarca.
“Eu voi urma un curs de aproximativ doi ani la Zealand Institute of Bussines and Technology din Danemarca, apoi trebuie să fac o aprofundare de un an şi jumătate în Danemarca sau în oricare altă ţară europeană”, explică Alexandra Hacman.
Ea spune că vrea să înveţe şi limba daneză, pentru a putea găsi mai uşor un loc de muncă.
“Încă de când eram mică, atunci când eram întrebată ce vreau să fiu când voi fi mare, răspundeam că îmi doresc să devin o femeie de succes. M-am gândit ca la un moment dat să-mi înfiinţez o firmă a mea, să fiu foarte cunoscută. Cred că domeniul ales, acum, marketing-ul, mă va ajuta mult. Îmi place să comunic, ceea ce este un plus”, a spus Alexandra.
La rândul său, Claudiu Cuciurean spune că a urma cursurile unei universităţi din Danemarca este “o provocare interesantă”, iar faptul că este o persoană comunicativă îi va permite să-şi facă mulţi prieteni acolo.
“E o ţară străină, e ceva nou, vreau să cunosc o altă cultură. Ar fi fost mai uşor să stau în România, aveam prieteni şi cunoştinţe, era mai uşor să mă descurc aici, dar este o provocare interesantă”, afirmă Claudiu, care crede că după finalizarea studiilor acolo îi va fi mai uşor să-şi găsească un loc de muncă în străinătate.
An de an, şi absolvenţi ai Colegiului Naţional “Petru Rareş” din Suceava, o altă unitate de prestigiu din judeţ, optează pentru continuarea studiilor într-o universitate din străinătate.
Directorul Colegiului Naţional “Petru Rareş” Suceava, Daniela Dungeanu, spune că după aderarea României la Uniunea Europeană, în 2007, a fost mult uşurată posibilitatea absolvenţilor de liceu de a studia la universităţi din străinătate, din 2008 fiind constatată o creştere a numărului acestora.
Dungeanu a explicat că tinerii sunt convinşi că după absolvirea unei facultăţi din afara ţării îşi vor găsi mai uşor un job, mai ales în străinătate.
Ea a spus că majoritatea absolvenţilor acestui colegiu sunt foarte buni cunoscători de limbi străine şi au certificate internaţionale de limbi străine care îi ajută foarte mult în demersul lor de a aplica şi de a fi admişi într-o universitate din afara ţării.
“Am observat în ultimii ani o tendinţă de creştere a numărului de elevi care aplică pentru facultăţi din Danemarca, acolo învăţământul este gratuit şi, mai mult, au posibilitatea să obţină şi burse dacă îşi găsesc şi un job part-time. Poate nu în ultimul rând sunt atraşi de modul diferit în care se învaţă acolo la facultate. Accentul se pune pe proiecte, pe învăţarea prin proiecte, pe activităţile de echipă, dar şi intership-uri numeroase în foarte multe ţări ale lumii”, a spus directorul Colegiului Naţional “Petru Rareş” Suceava.
Ea a precizat că 29 de absolvenţi ai promoţiei 2012 a acestui colegiu au fost admişi în universităţi din străinătate, iar în acest an sunt cel puţin 25 de tineri care au aplicat la facultăţi din Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Franţa, Belgia şi Spania, optând pentru specializări precum arhitectură, artă culinară şi management, artă dramatică, drept, criminologie, ştiinţe politice sau turism, mulţi dintre aceştia primind deja confirmarea că au fost admişi,potrivit Mediafax.
Unul dintre absolvenţii colegiului, Bogdan Manghiuc, a fost admis la Universitatea Bristol din Marea Britanie, la specializarea matematică şi ştiinţa calculatoarelor, durata studiilor fiind de patru ani.
El spune că a ales acest domeniu întrucât îl pasionează matematica, fizica şi informatica, iar decizia de a studia într-o universitate din Marea Britanie a fost motivată de faptul că este un bun cunoscător al limbii engleze, în timpul liceului studiind istoria, geografia şi cultura acestei ţări, dar şi pentru oportunităţile de a lucra în domeniul cercetării, pe care le oferă ţara respectivă, după finalizarea studiilor universitare.
Bogdan a spus că i-a plăcut să înveţe în timpul liceului la toate disciplinele, nu numai pentru olimpiadele şi concursurile la care a participat şi la care a avut rezultate notabile.
O altă absolventă a Colegiului “Petru Rareş”, Camelia Rotaru, care a obţinut media 9,95 la bacalaureat, a optat pentru Universitatea din Ibiza, unde a fost admisă la Facultatea de Turism, durata studiilor fiind de trei ani.
Camelia Rotaru, aflată în prezent în Ibiza, spune că a ales o universitate din Spania întrucât o parte din familia ei se află deja în această ţară, iar decizia de a învăţa în Ibiza a venit după ce a fost în vacanţă acolo.
Ea a spus că turismul ocupă un loc important în economia Spaniei şi din acest motiv s-a documentat temeinic care sunt oportunităţile pe care le oferă universităţile de aici în domeniul turismului.
“Am ales această facultate întrucât sunt foarte multe cursuri de limbi moderne aplicate pe turism”, a afirmat Camelia Rotaru, care a precizat că a obţinut deja certificatul de limbă spaniolă emis de Guvernul spaniol.
O altă absolventă a aceluiaşi colegiu, Roxana Oana Rotaru, de la specializarea filologie bilingv franceză, a fost admisă la Colegiul Universitar de Ştiinţe Politice din Franţa, la Campus europeean- Europe centrale et orientale a Dijon.
Roxana spune că admiterea la această facultate a cuprins două etape, şi anume evaluarea dosarului de candidat şi un interviu de o oră.
Ea a spus că, iniţial, a dorit să urmeze cursurile Facultăţii de Ştiinţe Politice din Bucureşti, dar după ce reprezentanţi ai Colegiului Universitar de Ştiinţe Politice din Franţa au prezentat oferta educaţională a universităţii s-a hotărât să opteze pentru studiul în Franţa.
“În momentul de faţă Franţa îmi oferă mai mult decât România, dar cred că eu pot oferi României mai mult dacă plec să studiez acolo”, a subliniat Roxana, spunând că speră ca la un moment dat să poată reprezenta România în Parlamentul European.
Sursa: Mediafax