Sâmbătă 23 Noiembrie 2024, Actualizat acum 327 zile 12:00 am

Un rădăuţean se preface zi de zi că îi este rău pe stradă, pentru a lua masa la spital

În fiecare zi, la Serviciul de Ambulanță Judeţean (SAJ) Suceava se înregistrează între 150 și 170 de solicitări telefonice, iar o parte dintre acestea sunt și abuzive, neconstituind  misiuni reale, urgente ori pentru care se impune deplasarea unei ambulanțe.

În situațiile extreme, atunci când unii confundă de mai multe ori ambulanțele cu taxiurile, conducerea SAJ sesizează poliția pentru sancționarea “pacienților” cu pricina.

Potrivit reprezentanților Serviciului de Ambulanță Judeţean Suceava, în acest an s-au făcut sesizări față de șase persoane, dintre care trei au primit amenzi de 500 de lei.

Merge cu ambulanța aproape zi de zi la spital să ia masa

Poate cel mai cunoscut client al ambulanțierilor din Rădăuți a devenit un anume Dorin B., un fost sportiv în vârstă de 56 de ani, care a ajuns pe drumuri, un om al străzii.

Bărbatul și-a făcut un obicei din a suna la ambulanță, aproape zilnic, de regulă când i se face foame și nu găsește altă sursă de mâncare decât cea de la spital.

Doctorul Adrian Tomșa, de la Serviciul de Ambulanță Rădăuți, povestește că Dorin B. are ca locație favorită zona centrală, mai exact Piața Garoafelor, unde între orele 12.00-14.00 se întinde pe jos, în stradă, și așteaptă ca trecătorii să se alerteze crezând că-i este rău și să cheme ambulanța. Îi iese pasența de fiecare dată, mai ales că în timp s-a perfecționat în această ”meserie”. ”Se așază în mijlocul străzii și toată lumea crede că e victima unui accident rutier. Mimează chiar şi apneea. De obicei ajunge la spital la ora potrivită pentru prânz sau cină”, explică dr. Adrian Tomșa.

 

“Când ajungem la fața locului îi spunem: Hai că ți-a venit taxiul

Când aud de locația în care ar trebui să se deplaseze, angajații de la Serviciul de Ambulanţă Rădăuți știu deja că pacientul care îi așteaptă este Dorin B. Li se confirmă bănuiala după ce cer detalii suplimentare despre caz: ”Întrebăm la telefon dacă e chel, solid, de 1,90 metri, iar de fiecare dată răspunsul e afirmativ. Totuși, plecăm în misiune pentru că niciodată nu poți să știi exact despre ce e vorba. Ar putea fi o altă persoană aflată în nevoie sau chiar el, dar să aibă o urgență reală. Când ajungem la fața locului îi spunem: Hai că ți-a venit taxiul. Atunci ne întinde o mână ca să-l putem ridica, iar noi îl urcăm în ambulanță. Și martorii care au anunțat la 112 evenimentul se minunează: <Dar era inconștient…> Nu are domiciliu, normal că trebuie să mănânce undeva”, mai spune dr. Adrian Tomșa.

Dorin B. e alcoolic cronic și din acest motiv când ajunge la spital este internat la Psihiatrie, unde însă nu-i place să stea prea mult, întorcându-se din nou pe străzi. Pleacă de obicei la câteva ore după ce i se dă de mâncare.
”Are și ea obiceiul de a se întinde pe jos, în stradă, și de a-i băga în sperieți pe șoferi sau trecători

Pe lista pacienților “abonați” la Ambulanță se numără și o femeie din comuna Baia, Petronela P. Aceasta are în jur de 40 de ani și obișnuiește să spună ba că s-a tăiat, ba că o doare ceva. De obicei, inventează o suferință ca să vină ambulanța la ea, dar nu în puține cazuri a recurs și ea la metoda ”accidentul”.

”Are și ea obiceiul de a se întinde pe jos, în stradă, și de a-i băga în sperieți pe șoferi sau trecători. Totuși, nu sună la 112 chiar zilnic”, spune dr. Mihaela Abălașei, directorul adjunct medical al SAJ Suceava.

Un alt client fidel al echipajelor de ambulanță este o bătrână de 82 de ani, Margareta C., din Fălticeni. Este hipertensivă, cu ateroscleroză cerebrală și se plânge mereu că o doare capul. Sună aproape zilnic. Ambulanța pleacă de fiecare dată la solicitare pentru că oricând există riscul ca femeia să aibă tensiunea mare din cauza bolii. ”Ea știe că e hipertensivă și că afecțiunea de care suferă îi poate provoca dureri de cap, așa că profită. Ne deplasăm la ea de fiecare dată pentru că nu se știe niciodată dacă nu o găsim cu tensiunea 20. Măcar în cazul ei apelul e oarecum justificat de vârstă și de boală. Problemele ei țin mai mult de afecțiunile degenerative pe care le are, nu o găsim băută, are casă, familie, soț. I se face un tratament la domiciliu, dacă semnează că refuză transportul la spital”, mai spune dr. Mihaela Abălașei.

 

Suceava, printre judeţele cu cele mai multe sancţiuni aplicate pentru apeluri false şi abuzive la 112

Aceste cazuri sunt doar câteva exemple din cele câteva zeci câte se înregistrează an de an la SAJ Suceava. Potrivit Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), anul trecut, 10.892 de persoane din toată ţara au fost sancționate pentru apeluri false și abuzive la 112, cele mai multe sancțiuni fiind aplicate în județele Teleorman şi Suceava și în București. Statisticile arată că, anul trecut, peste 17,4 milioane de apeluri au fost efectuate către numărul unic de urgență 112, dintre care 70,91% au fost false. Majoritatea apelurilor false și abuzive proveneau de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice și în mare parte erau realizate de pe cartele pre-pay. Autoritățile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgență 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieți.

Statistica pe anul 2013, realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS),  precizează că la numărul unic de urgență 112 au fost primite și rezolvate 17.463.468 de apeluri. Dintre acestea 29,09% au fost reale și 70,91% false. Apelurile au fost transferate către: Ambulanță – 60,66%, Poliție – 24,77%, ISU/SMURD – 12,59% și Jandarmi – 1,88%.
Conform legii (OUG 34/2008), apelarea abuzivă a numărului unic de urgență 112 și alertarea falsă a agențiilor de intervenție constituie contravenție și se pedepsește cu amendă de la 500 la 1.000 de lei. De constatarea și sancționarea contravențiilor săvârșite prin apelarea abuzivă la 112 se ocupă Poliția.
Sursa: Monitorul de Suceava


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*