Cum în reţeaua şcolară din întreg judeţul funcţionează doar 90 de microbuze şcolare, copiii care sunt transportaţi zilnic de la şcoală acasă ar trebui să se simtă norocoşi că au parte de curse sigure şi gratuite.
Cu toate acestea, pentru zeci de elevi ai Şcolii Gimnaziale „Ion Muceleanu” Fântâna Mare, drumul de la şcoală acasă şi invers reprezintă o adevărată aventură, una deosebit de primejdioasă şi, nu în ultimul rând, ilegală. La o singură cursă, microbuzul şcolar din Fântâna Mare transportă de două ori mai mulţi elevi decât prevede legea, mai exact, pe cele 16 locuri ale maşinii (dintre care două sunt ocupate confortabil de doi profesori) sunt burduşiţi peste 30 de elevi.
Şoferul – „Aşa mai facem o economie, de aici pleacă toate treaba”
În fiecare zi, în jurul orei 12.00, elevii din clasele primare ale şcolii din Fântâna Mare termină cursurile. Transformaţi în navetişti încă de la 6 ani, zgribuliţi şi nerăbdători să ajungă acasă, fie la Spătăreşti, fie la Cotu Băii, micuţii aşteaptă ciorchine în faţa unităţii, însoţiţi de câţiva dascăli. La un simplu calcul ar fi nevoie de cel puţin două curse ale microbuzului şcolar pentru ca cei mici să ajungă în siguranţă şi în condiţii măcar decente, acasă.
Spre stupoarea privitorilor străini de cele se întâmplă zi de zi la şcoala din comună, toţi copiii se calcă în picioare pentru a prinde un loc în maşină. În cele din urmă, cu toţi răzbesc să urce, iar aglomeraţia abia permite ca uşa microbuzului să fie închisă. Profesorii şcolii şi copiii par a fi obişnuiţi cu scenariul, iar umplerea până la refuz a microbuzului pare că ţine de normalitate la şcoala din Fântâna Mare.
Norocoşii prind locuri pe scaune, în vreme ce ceilalţi cad pradă îmbrâncelilor şi ghionturilor colegilor mai mari. Cei mai mulţi stau câte doi pe un scaun, unii se ţin în braţe, asta pentru a face loc şi colegilor care stau în picioare.
Întrebat despre situaţie, şoferul Ilie Constantin spune că a încărcat doar 17 copii. „Nu îi iau pe toţi odată, sunt prea mulţi. Facem mai multe transporturi”, spune acesta. Înţelegând că nu poate drege busuiocul, şoferul recunoaşte că numărul elevilor transportaţi este într-adevăr prea mare în comparaţie cu capacitatea maşinii, justificând această practică printr-un singur cuvânt – economisire.
„Mulţi au locuri, dar stau în picioare, sunt copii, ce să le faci? De când cu democraţia asta. Dar merg încetul, fără viteză. Aşa mai facem o economie, de aici pleacă toate treaba. Totul se limitează la economisirea de bani”, spune şoferul.
Regulamentul privind utilizarea microbuzelor şcolare prevede că numărul de elevi transportaţi într-o cursă nu poate depăşi numărul locurilor.
„Când şoferul are treabă acasă, ia şi peste 40 de elevi la o cursă”
Microbuzul supraîncărcat are prima oprire în Cotu Băii, sat unde coboară un grup de câţiva elevi navetişti.
Întrebat despre cum merg de la şcoală acasă, unul dintre elevi ne-a spus: „Ne-a băgat pe toţi odată. Ne-am călcat pe picioare şi pe unul mic l-a călcat un coleg pe cap. Azi s-a întâmplat. A căzut jos şi l-a călcat. În spatele maşinii, copiii se bat, se împing”.
Elevul mai povesteşte că în zilele în care „nea Costică” are de lucru acasă, 40-50 de elevi sunt îndesaţi în maşină pentru a mai scuti un drum. „Ca să scape. El ne-a zis că nu consumă motorina pe drumul nostru”. Mai mult de atât, copiii reclamă faptul că şoferul nu urmează traseul complet, iar mulţi dintre ei sunt nevoiţi să mai parcurgă câteva sute de metri pentru a ajunge acasă.
Autorităţile locale spun că aglomeraţia surprinsă de reporterii Monitorului a fost „o întâmplare”
Pentru primarul Vasile Mucileniţa, scenele cu elevi burduşiţi în maşina şcolii aproape că sunt o necunoscută. De cealaltă parte, directorul şcolii, Andreea Andrei, susţine că şoferul a transportat câţiva elevi care locuiesc în Fântâna Mare şi care teoretic ar trebui să meargă pe jos acasă, şi de aceea s-a întâmplat ca microbuzul să fie mai aglomerat în această zi. Cei doi ne dau asigurări că astfel de situaţii nu au loc zilnic, iar aglomeraţia surprinsă de reporterii Monitorul a fost o întâmplare sau „un accident”.
Conform edilului comunei, „atâta vreme cât copiii sunt duşi la timp, în locul care trebuie şi în condiţii normale este corect. Că s-au urcat 20 în loc de 16 este o încălcare a legii, dar nu atât de flagrantă. Nu cred că era mai bine dacă erau nevoiţi să meargă pe jos, prin frig”.
Preocupaţi de cine a adus la cunoştinţă această situaţie presei, cei doi susţin că reclamaţia telefonică ce a informat reporterii Monitorului cu privire la situaţia din Fântâna Mare a fost „din rea voinţă” şi care nu se confirmă.
Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava a mai cerut 31 de microbuze
Judeţul Suceava are în dotare 90 de microbuze şcolare, din gama Fiat şi Ford, acestea fiind achiziţionate în anul 2006. Sunt insuficiente, astfel că Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava a trimis la Ministerul Educaţiei o cerere prin care solicită suplimentarea maşinilor cu încă 31.
Acestea vor fi utilizate în unităţile din Baineţ – Muşeniţa, Liteni, Udeşti, Manolea – Forăşti, Pleşeşti – Vultureşti, Moldoviţa, Valea Moldovei, Horodnic de Jos, Şcheia, Dorna Candrenilor, Putna, Berchişeşti, Cornu Luncii, Iacobeni, Neagra Şarului, Siret, Milişăuţi, Gălăneşti, Moldova Suliţa, Ipoteşti, Rîşca, Burla, Vadu Moldovei, Adâncata, Staja, Dolhasca, Măriţei, Ilişeşti, Rădăuţi, Pîrteştii de Sus, Drăguşeni.
Nici comunele care deţin microbuze şcolare nu stau pe roze. Unităţile dotate cu maşini au semnalat probleme care creează dificultăţi în asigurarea transportului şcolar. Astfel directorii de şcoli au reclamat gradul ridicat de uzură, vechimea în exploatare şi deteriorarea continuă din cauza drumurilor impracticabile parcurse în traseele pe care circulă.
Aceştia au mai informat Inspectoratul cu privire la numărul mare de elevi transportaţi şi numărul mare de curse şi de kilometri parcurşi zilnic.
Directorii au mai semnalat inexistenţa posturilor de şoferi, acest fapt determinând diferite forme improprii de utilizare a acestor maşini de către comunităţile respective, cum ar fi: personal din şcoală angajat pe alte posturi, angajarea unor persoane cu contract de prestări servicii de către primării sau angajări pe norme diminuate, în condiţiile unui program de normă întreagă.
Sursa: Monitorul de Suceava