Luni 29 Aprilie 2024, Actualizat acum 119 zile 12:00 am

Cum a reușit suceveanul Ștefan Mandachi să ducă un lanț de restaurante fast-food la afaceri de 14 milioane de euro

„Nu contează de unde vii. Contează încotro te întrepți“, spune Brian Tracy, speaker motivațional și autor al multor cărți de dezvoltare personală. Urmând îndeaproape dictonul mentorului său, suceveanul Ștefan Mandachi, proprietarul lanțului de restaurante fast-food Spar­tan, a gândit un model de business care concurează cu giganții din domeniu, scrie newmoney.ro.

La cei 31 de ani ai săi, Ștefan Mandachi a reușit să pună bazele unei structuri pe care a multiplicat-o rapid. Pornită de la zero, în doar cinci ani, compania sa a ajuns la 31 de restaurante, dintre care 11 sunt proprii, iar restul sunt controlate de șase francizați. I-a fost mai ușor să gân­dească un model scalabil pentru francize mai cu seamă că suceveanul este de profesie avocat, specializat în francize. Strong MND Corporation, compania francizoare deținută de Ștefan Mandachi, a ajuns la vânzări de 7,3 milioane de euro anul trecut. La nivel de grup, însă, veniturile au fost aproape duble, de 14 mi­li­oane de euro, în condițiile în care Spartan ocupă locul al patrulea la nivel na­țional ca număr de restaurante, după McDonald’s, KFC și clujenii de la Sa­ladBox.

Și cu toate că restaurantele sale func­ți­o­­nează după principiul mâncării rapide, gândirea strategică stă mai degrabă sub umbrela chibzuinței. Pasionat de cinema­to­grafie, dă o explicație plastică: „Orice simbol care este împins prea evident în fața spectatorului riscă să își piardă va­loa­rea“. Cu alte cuvinte, preferă să ră­mână prudent și să nu își expună planu­rile decât atunci când este sigur că le poate realiza. Deo­cam­dată, Bucureștiul și alte 19 orașe din țară sunt „cucerite“ de Spartan, iar ținta este ca, anul următor, să ajungă la 40 de unități naționale.

REȚETA PROPRIE. A făcut totul după un model propriu, astfel încât să fie sigur că se poate diferenția în piață. A ales un con­cept de inspirație grecească, însă moder­nizat și fără să respecte întocmai elementele bu­cătăriei elene. „Nu suntem ta­ver­nă. Nu avem nici măcar un steag gre­­cesc“, punctează Mandachi, explicând că nu se simte concu­rent nici cu șaor­meriile sau fast-food-urile turcești care prepară kebab, fiindcă produsele diferă.

Multe dintre ingrediente au inspirație locală – so­su­rile, mai ales. Faptul că nu a poziționat afacerea într-o zonă puternic ancorată de o anu­mită naționalitate îi oferă posibilitatea de a se extinde rapid și în afara granițelor, însă poate repre­zenta și o notă exotică dată afacerii, fiindcă „gyros după rețetă românească“ nu prea mai există.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*