Vineri 29 Martie 2024, Actualizat acum 88 zile 12:00 am

Un fals polițist a încercat să păcălească o femeie de 70 de ani

batranaUn fals polițist a încercat să păcălească o femeie în vârstă de 70 de ani din municipiul Suceava. Potrivit polițiștilor, pe 23 decembrie, femeia a fost sunată pe telefonul fix de o persoană, cu număr privat, care s-a recomandat ca fiind polițist și care i-a spus că soțul ei ar fi comis un accident rutier pe o trecere de pietoni, iar victimele sunt grav accidentate și sunt la spital.

Pe timpul convorbirii, i l-a dat la telefon pe un bărbat necunoscut despre care a afirmat că este soțul ei, și care a spus ceva neinteligibil, motivând că nu poate vorbi prea bine întrucât a suferit o leziune în zona gurii.

like-facebookÎn acel moment al discuției, în încăperea femeii a intrat nepotul acesteia care a preluat receptorul, timp în care interlocutorul a întrerupt convorbirea.

Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul comiterii tentativei la infracţiunea de „înșelăciune”.

Metoda “Accidentul” reprezintă schema prin care un necunoscut, care de obicei se dă drept avocat sau amic, contactează telefonic rudele unei persoane despre care povestesc că a fost implicată într-un accident rutier grav sau o altă ilegalitate şi că rudele respective trebuie să plătească urgent victimelor accidentului o anumită sumă de bani pentru a elibera din arest sau a scăpa de la închisoare persoana (de obicei fiul celor apelaţi telefonic).
Victimele acestui tip de infracțiune sunt, în general, persoane în vârstă, care, în momentul în care răspund apelului telefonic, li se aduce la cunoştinţă un scenariu de natură să producă o stare emoțională puternică, afirmându-se faptul că fiul sau fiica ar fi fost implicaţi într-un grav accident rutier.
În această situaţie creată, persoana vătămată este determinată să depună diferite sume de bani la societăți de curierat financiar, pe numele unor persoane sau să înmâneze direct sumele de bani către anumite persoane indicate.
Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite.  În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii.
Astfel, mizând pe o stare de tulburare profundă pe care o poate avea orice persoană la aflarea unei veşti că unei persoane dragi i s-a întâmplat ceva, infractorii contactează telefonic victimele, se recomandă de regulă a fi avocaţi, medici sau chiar poliţişti şi le relatează persoanelor înşelate că cineva drag a suferit un accident sau alte evenimente neplăcute şi că este necesar pentru acordarea asistenţei juridice sau medicale, transmiterea de urgenţă a unei sume de bani. Evident unii cetăţeni, profund emoţionaţi de primirea unei asemenea veşti, transmit infractorilor, în urma indicațiilor telefonice primite, sumele de bani solicitate. În cele din urmă, victimele își dau seama că au fost înșelate, și că evenimentul neplăcut nu a avut loc, dar rămân cu paguba materială şi şocul emoţional survenit în urma aplicării acestui mod de operare.

Cu toate că recomandările preventive au fost intens mediatizate cu sprijinul mass-media, modurile de operare ale infractorilor fiind prezentate tocmai în scopul de a informa cetăţenii şi a-i responsabiliza, în continuare sucevenii, în special persoanele vârstnice, cad victime ale înşelăciunilor.
Majoritatea înşelăciunilor s-au produs în intervalul orar 09.00 – 14.00, atunci când persoanele vârstnice sunt singure la domiciliu, copiii sau nepoţii fiind plecaţi la serviciu sau la şcoală.
Trebuie remarcat şi faptul că alte persoane au dat dovadă de luciditate şi responsabilitate şi au sesizat imediat poliţia.

Polițiştii suceveni vin în ajutorul cetățenilor și le recomandă ca, în situația în care primesc un telefon în care sunt anunțați că o rudă a fost implicată într-un accident, să nu se impacienteze și să verifice veridicitatea informației, în primul rând apelând ruda care ar fi fost implicată în accident sau alte persoane apropiate acesteia. Dacă situația prezentată prin telefon se dovedește a fi ireală, trebuie anunțată în cel mai scurt timp poliția, la telefonul unic de urgențe 112 sau cea mai apropiată unitate de poliție, reținând cât mai multe date utile în anchetă.

Poliţiştii atrag încă o dată atenţia cu privire la măsurile preventive pe care cetăţenii trebuie să le ia în cazul în care sunt abordaţi prin această metodă şi să nu dea curs unor astfel de solicitări.
În primul rând trebuie ştiu faptul că, în cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare. Prima este autosesizarea poliţiştilor cu privire la un eveniment rutier sau depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, în condiţiile legii. În cazul în care există doar pagube materiale, poate opera înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*