Din cele 777 de unități de învățământ existente pe raza județului Suceava, doar 254 sunt autorizate. Directorul executiv al DSP Suceava, Andrei Ianovici, a declarat, joi, că între motivele neautorizării se află probele de apă recoltate care nu au fost necorespunzătoare din punct de vedere chimic sau biologic pentru școlile cu surse proprii de apă, racordarea unităților școlare la rețele de apă neautorizate sanitar, grupuri sanitare necorespunzătoare, lipsa grupurilor sanitare pentru personal, lipsa spațiului pentru activitățile în aer liber, lipsa circuitelor funcționale la blocurile alimentare și spălătorii pentru unitățile unde se asigură prepararea mâncării și cazarea.
O parte din adresele primite la DSP din partea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar arată că printre alte deficiențe constatate se numărăr lipsa laboratoarelor în școlile din mediu rural,numărul ineficient de obiecte sanitare din grupurile e sanitare ale elevilor cât și aglomerarea unităților de învățământ respectiv, număr mare de elevi și preșcolari prea mare pentru spațiile funcționale existente și normele admise.
Potrivit lui Ianovici, fiecare unitate de învățământ are o structură unică și evaluarea consițiilor de igienă trebuie făcută separat.
„În ceea ce privește aprovizionarea cu apă potabilă, după cum este precizat în ordinul ministrului 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației, Capitolul VI,ar.47 Unitățile de învățământ vor fi racordate la sistemele publice de alimentare cu apă potabilă sau la surse proprii de apă care să corespundă condițiilor de calitate pentru apa potabilă din legislația în vigoare. Acestea vor fi prevăzute cu instalații interioare de alimentare cu apă, în conformitate cu normativele de execuție și proiectare”, susține directorul executiv al DSP Suceava care a precizat că și autorizația sannitară este valabilă atât timp cât nu se produc modificări în structura funcțională a unității și a condițiilor igienico-sanitare.
Totodată, legislația în vigoare prevede ca unitățile de învățământ să fie racordate la sistemele publice de canalizare a apelor uzate în lipsa unor sisteme publice de canalizare accesibile, unitățile sunt obligate să-și prevadă instalații proprii pentru colectarea, tratarea și evacuzarea apelor uzate, care se vor executa și exploata astfel încât să nu provoace poluarea solului, a apelor sau a aerului.
Potrivit actelor normative ale Ministerului Sănătății, distanța minimă a haznalelor vidanjabile va fi de 10 m de cea mai apropiată clădire a unității de copii sau de tineri.
„Nu trebuie omise nici Normele de igienă referitoare la aprovizionarea cu apă a localităților cuprinse în legislația ministerului Sănătății și care prevăd ca dispozitivele pentru apa potabilă de tip dozator, filtre, căni filtrante, răcitoare trebuie să fie avizate/notificate înaintea punerii pe piață. Responsabilitatea întreținerii și igienizării acestora revine utilizatorului,respectiv distribuitorului în cazul celor din unitățile publice”, a conchis Ianovici.