Vineri 10 Mai 2024, Actualizat acum 130 zile 12:00 am

Un sucevean a contribuit la dezvoltarea unei tehnologii revoluţionare. Vezi despre ce este vorba!

Mihai Duduta Foto: Jacob Belcher

Mihai Duduta
Foto: Jacob Belcher

Un sucevean a contribuit în mod decisiv la dezvoltarea unei tehnologii revoluţionare alături de o companie americană, care a găsit un mod de a reduce la jumătate costurile de producţie ale bateriilor Li-Ion.

Potrivit Hotnews, o companie americana pe nume 24M Technologies lucreaza de cinci ani la o solutie care sa revolutioneze bateriile Litiu-Ion, puternic dezavantajate de costurile mari, dar si de complexitatea producerii lor. Acum, compania a carui prim angajat a fost suceveanul Mihai Duduţa, a anuntat ca a gasit solutia si ca in 2017 va lansa primele produse: baterii Li-Ion semi-solide destinate sistemului energetic din SUA.

like-facebook Mihai Duduta, primul angajat al companiei, s-a nascut in 1985 la Suceava si in clasa a 12-a a luat medalia de argint la Olimpiada Internationala de Chimie din Germania. Din 2007 in 2010 a studiat la MIT unde in 2010 si-a luat licenta cu o lucrare despre semi solid flow cell.

In 2014 Mihai Duduta a plecat de la 24M pentru a incepe un doctorat la Harvard University in domeniul robotilor flexibili. 

Mihai-Duduta-655x436„Ce m-a interesat pe mine a fost inovatia din punct se vedere al materialelor folosite. Dupa ce compania a inceput sa se axeze pe productie de serie, am inceput sa caut alt domeniu de cercetare pe tema materialelor. Astfel am descoperit robotii flexibili si numeroasele lor moduri de folosire in medicina, energie, aplicatii militare”, a explicat Mihai Duduta, pentru HotNews.ro.

Bateriile Li-Ion au fost introduse in piata de Sony la inceputul anilor 90′ si acum sunt nelipsite din viata noastra, insa problema este ca sunt scumpe, iar procesul de productie este complicat si dureaza mult.


Bateriile sunt extrem de scumpe in raport cu performantele tehnice si costurile de productie sunt intre 300 si 500 dolari/kWh, estimarile taiwanezului Yet-Ming Chiang, fondator al 24M Technologies, fiind ca tehnologia dezvoltata de companie poate duce costul la sub 100 dolari/kWh in 2020. Iar promisiunile au captat interesul investitorilor, compania primind finantari de 50 milioane dolari pana acum, altele urmand sa apara.

La proiect a avut o contributie esentiala si romanul Mihai Duduta care in 2010 a fost intaiul angajat al companiei. Duduta a construit primul prototip de baterie si apoi a avut un rol important in momentul in care 24M a trebuit sa-si schimbe planurile fiindca prima idee nu era viabila din punct de vedere financiar.

Actualele costuri de productie fac, spre exemplu, ca bateria Li-Ion sa fie cea mai scumpa componenta a masinii electrice si asa se explica faptul ca un model electric de clasa mini costa si peste 25.000 euro, in timp ce o masina similara cu motor termic este sub 12.000 euro, potrivit Hotnews. La o astfel de masina bateria singura costa peste 6-7.000 de euro. In plus si autonomia este mica, iar daca este sa fie crescuta, bateria trebuie sa fie mai mare si atunci devine mult prea scumpa din cauza materialelor folosite.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*