Deputatul USR Daniel Popescu, vicepreședinte al Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării, a interpelat Ministerul Transporturilor în legătură cu proiectul legăturii feroviare directe între București (Gara de Nord) și Aeroportul Otopeni, inclus în Master Planul General de Transport al României și estimat inițial a fi încheiat până în 2018, dar nerealizat până în prezent. În răspunsul formulat, Ministerul Transporturilor a prezentat o serie de informații care merită aduse în atenția publicului.
Interpelarea formulată de deputatul Daniel Popescu se înscrie într-un context în care proiectul de cale ferată nu este unul de mare amploare (acesta presupunând modernizarea actualei căi de rulare și extinderea ei cu aproximativ 3 km până în zona aeroportului din Otopeni), însă are o importanță deosebită pentru ușurarea traficului din capitală și asigurarea unui transport mai ieftin și mai rapid pentru călători, inclusiv pentru sutele de mii de români care ajung anual în țară. În aceste condiții, deputatul USR i-a solicitat domnului ministru al transporturilor o serie de date despre acest proiect, inclusiv despre stadiul și evoluția acestuia.
În răspunsul oferit, Ministerul Transporturilor a menționat că a fost stabilit și calendarul de implementare a proiectului, care prevede că până în luna aprilie a anului 2020 va fi încheiată execuția lucrărilor până la Terminalul 1 al Aeroportului Henri Coandă București.
“Acest proiect ar ușura deplasarea zilnică a zecilor de mii de navetiști care traversează zona spre locul de muncă și ar face mai ușoară întoarcerea acasă pentru sutele de mii de români din străinătate care ajung anual în țară prin aeroportul Otopeni. Să nu mai punem la socoteală sutele de mii de turiști care vizitează România și care sunt obișnuiți cu anumite standarde în materie de transport.“ – a declarat deputatul USR.
În termeni de costuri, Ministerul Transporturilor a precizat că obiectivul de investiții „Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă București” a fost inclus în Master Planul General de Transport al României cu suma de 97,15 milioane EUR (fără TVA), din care valoarea studiului de fezabilitate pentru Fazele I și II este de 2,5 milioane lei (fără TVA). De asemenea, Ministerul a adăugat că valoarea estimată pentru proiectarea și execuția lucrărilor aferente Fazei I (de racord la Terminalul 1 al Aeroportului Henri Coandă) este de 532,39 milioane lei (fără TVA).
În contextul celor prezentate mai sus, deputatul USR Daniel Popescu este de părere că întârzierea nepermis de lungă a începerii lucrărilor de racordare a Gării de Nord la Aeroportul Henri Coandă este regretabilă și păguboasă atât pentru bucureșteni, cât și pentru turiști și călători români sau străini care tranzitează Bucureștiul. Incapacitatea de a duce la îndeplinire un obiectiv de investiții atât de redus în amploare, dar atât de benefic pentru transportul din capitală nu arată decât lipsă de colaborare, lipsă de profesionalism, ignoranță și rea voință din partea celor care sunt răspunzători de implementarea acestui proiect. Toate capitalele din Europa civilizată sunt conectate printr-o diversitate de mijloace de transport în comun decente și prietenoase cu mediul. Bucureștiul, în schimb, continuă să rămână codaș și la acest capitol — și aceasta în defavoarea tuturor celor care ar avea de câștigat de pe urma unui transport mai eficient — bucureșteni, navetiști, turiști, oameni de afaceri.