Secretarul municipiului Suceava, Ioan Ciutac, a declarat că Primăria nu a eliberat autorizaţia de construcţie pentru renovarea Gării Iţcani pe motiv că Regionala CFR Iași nu a depus actul de proprietate al gării. Numai că potrivit reprezentanților companiei feroviare, titlul de proprietate se află în Arhivele Naționale de la Cernăuți, iar pentru eliberarea documentului trebuie demarate proceduri la nivel de minister.
Compania feroviară a solicitat încă din luna iulie 2014 eliberarea autorizației de construire întrucât clădirea trebuie reovată dn cauza degradării. Primarul Sucevei, Ion Lungu, saluta iniţiativa Regionalei CFr și venea cu precizarea că municipalitatea ar putea să încheierea unui parteneriat şi CFR pentru refacerea gării.
Totodată, edilul spunea că ar putea aloca fonduri dacă există un cadru legal. Au trecut aproape doi ani, iar autorizația însă nu a fost emisă. Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a vizitat la mijlocul lunii octombrie 2015, gara Suceava Nord. Restaurarea edificiului ar costa 2 milioane de euro fără TVA și banii provin din fondurile Companiei Naționale CFR SA. Gara este închisă iar trenurile au fost dirijate toate către Gara Burdujeni.
„Am înțeles că este o gară monument istoric, foarte frumoasă. Mă uit în sus…zici că este o cetate…Din păcate, se află în situația asta, ea fiind foarte veche și având mai mult lucrări de întreținere decât lucrări de consolidare și de restaurare. Cred că trebuie să discutăm de restaurare nu doar de consolidare, doar de a da cu var, dacă nu e cuvântul prea simplu… Cred că împreună cu autortățile locale la Suceava că găsim o soluție pentru că traficul din gara aceasta,înțeleg că a fost deviat spre Burdujeni,ceea ce înseamnă că traficul este mai scăzut aici”, spunea Iulian Matache.
Deși gara Suceava Nord este la un pas de dezastru, ministrul susținea că „eu nu știu dacă e la un pas de dezastru, eu gara din Ițcani nu am văzut-o până acum, recunosc. Probabil că sunt mai multe gări din România pe care nu le-am văzut. Trebuie să analizăm să găsim o soluție împreună cu autoritățile județene, aici e vorba de infrastructura feroviară și să discutăm soluția cea mai bună”, amintea ministrul.
La rândul său, directorul Companiei Naționale CFR -sucursala Iași anunța că deocamdată Primăria Suceava nu a emis autorizația de construcție, iar titlul de proprietate se află în Arhivele Naționale de la Cernăuți. Lucrările au fost sistate în momentul în care nu a fost eliberată autorizația de către administrația locală. Gara Iţcani este, fără îndoială, cea mai spectaculoasă clădire din judeţul Suceava. Construit în urmă cu 150 de ani, edificiul este o bijuterie a arhitecturii austriece. În ultimii zece ani, clădirea monument istoric a fost abandonată de CFR şi se transformă încet într-o ruină.
Geamurile sunt sparte, casele de bilete închise, pereţii scorojiţi, treptele sfărâmate. Fonduri pentru reabilitarea imobilului nu au mai fost alocate de zeci de ani şi nici planuri de refacere nu există.
Persoanele care trec pentru prima dată prin Gara Suceava Nord au impresia că aceasta este în construcţie datorită unor stâlpi groşi de lemn ce formează un fel de schelă pe peron. Însă sunt doar piloni de susţinere pentru a preveni prăbuşirea acoperişului clădirii şi sunt fixaţi acolo de cel puţin zece ani.
Ultimele reparaţii generale s-au făcut în urmă cu aproximativ 35 de ani. Clădirea a fost construită de austro-ungari în 1869, iar acum este declarată monument istoric, deşi cu greu mai poate fi recunoscută măreţia sa de altădată. Numai o parte din tavan poartă urmele unei bijuterii arhitecturale de secol XIX. Cât timp cealaltă gară mare din Suceava, Burdujeni, a fost în reconstrucţie, în cea din Iţcani au oprit toate trenurile ce traversau localitatea.