Sâmbătă 21 Septembrie 2024, Actualizat acum 264 zile 12:00 am

FOTO! Gara Iţcani, lăsată în paragină

gara itcani (3)O clădire monument istoric este lăsată în paragină. Dacă luăm în calcul și fostele baruri care au fost distruse, atunci putem spune că arată ca după bombardament.  Mai mult, ceferiștii susțin că zeci de șobolani apar noaptea  și până și pe ei îi sperie numărul. Gara Ițcani sau Gara Suceava Nord  a rămas doar o amintire. Dacă CFR se lăuda cu investiții, acestea au rămas doar la stadiul de promisiuni.
like-facebookClădirea este într-o avansată de degradare, un imobil despre care și-au bătut joc nu numai cei care o au în patrimoniu și administrare, dar și  guvernanții.  Gara Ițcani a fost distrusă sub ochii noștri. Nimeni nu este interesat să o facă.
Clădirea este deconectată de la utilități, iar locatarii au primit somații de părăsire a spațiului închiriat.
 
Gara Ițcani apare subiect chipurile de investiție în mod serios doar în campanii electorale. În rest, aici e pustiu. Se lăuda faptul că acoperișul a fost realizat cu suma de 3 miliarde de lei vechi, însă în realitate, susțin ceferiștii, lucrarea este de mântuială.
Niște grinzi subțiri care nici nu au fost îmbinate cum trebuie și o tablă care a fost vopsită”, spun oamenii.
Oamenii cu state vechi în CFR spun că  fierul a fost scos și vântul la centre, clădirea a fost deconectată de la utilități iar  locatarii-ceferiști au fost scoși din clădire. Acum totul e și mai sinistru.
E plin de șobolani, până și pe noi ne sperie numărul lor. Sunt zeci de șobolani însă noi nu putem decât să ne uităm. Nu putem să spunem o vorbă că nu avem voie. Firma aia de la Câmpulung Moldovensc care a construit și gara Vicșani a venit și a făcut ceva și a plecat. Sunt și din Ițcani de aici care au furat fier și fire din care au scos cuprul pentru a fi vândut”,  a spus unul dintre ceferiști.
Interiorul și exteriorul clădirii arată jalnic: geamuri sparte, tencuiala scorojită, calorifere smulse, întrerupătoare care au dispărut.
Șefului Directiei pentru Cultură, Aurel Buzincu susține că Gara Ițcani este o clădire „extraordinar de frumoasă și trebuie reabilitată, pentru că este un monument istoric. Este o clădire care pică, realmente, și riscă să producă victime. Este evident neglijată și cârpită de ani de zile. Este dezolant ce se poate vedea într-o gară care a facut cândva faima Bucovinei”. Valoarea istorică a acestei gări nu poate fi contestată însă câte edifice nu au ajuns ruină sub ochii celor pe care îi alegem și care promit multe în campania electoral, dar apoi se fac că uită ce au spus electoratului.
 
În luna noiembrie 2014,  CFR Iași anunța că la Gara Ițcani încep  lucrările de reabilitare, primul obiectiv al firmei care a câştigat licitaţia fiind refacerea peronului gării. Câţiva muncitori ai SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc au venit atunci și au început să distrugă și ce era  bun adică partea dinspre linie a acestuia, care chipurile era foarte degradată, fiind îndepărtată, pentru a se turna un strat nou de ciment. În realitate nu s-a turnat decât o bordură și atât. Lucrările la atât s-au limitat.  Muncitorii au început lucrările într-o zi rece iar  trei zile mai târziu au plecat cu totul .  Reprezentantul SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc  anunța atunci că lucrările ar trebui terminate în doi ani de zile, în funcţie şi de bugetul care va fi alocat pe parcursul lucrărilor. Pentru a se putea lucra în interior, persoanele care stăteau în chirie la etajul gării au fost obligate să se mute.
CFR a anunţat alocarea a 1.200.000 de lei pentru lucrările de la gară. Ultimele reparaţii capitale au fost acum 40 de ani
 
Purtătoarea de cuvânt a Companiei Naţionale CF CFR, Oana Brânzan, preciza la acea dată că   în luna iulie a lui 2014 ,  Gara Iţcani se află pe lista obiectivelor de investiţii finanţate din surse proprii de Compania Naţională CFR SA. Valoarea investiţiei aprobate pentru Gara Iţcani este de 1.200.000 de lei.
Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. Aşa s-a ajuns ca Gara Iţcani să fie aproape o ruină, sala acesteia şi majoritatea spaţiilor interioare fiind în stare avansată de degradare. Peronul a ajuns, de asemenea, într-o stare deplorabilă, în timp ce acoperişul acestuia a fost la un pas de a se prăbuşi, fiind stabilizat temporar cu bârne din lemn.  Gara Suceava Nord (Ițcani) este o gară de cale ferată din  Suceava , care a fost construită în anul 1871 în satul Ițcani pe atunci localitate de frontieră în Austro-Ungaria, iar astăzi cartier al Sucevei). Între anii 1871-1918, Gara Ițcani a fost gară de frontieră austriacă. Ea se află localizată pe Strada Gării nr. 4. Gara Suceava Nord-Ițcani a fost inclusă în lista  monumentelor istorice
 Gara Ițcani (Suceava-Nord) este o construcție cu două niveluri. Ea a fost realizată după modelul unor gări austriece ale vremii respective, din zona central-europeană, într-un autentic stil romantic, caracterizat printr-un plan dreptunghiular, bolți pe arce de ogivă, arce și arcade frânte la cheie, creneluri și turnulețe de colț, de factură neogotică. Peronul gării este acoperit și are o feronerie frumos lucrată. Gara impresionează prin măreția formelor și bogăția elementelor arhitecturale de factură neogotică.
Lângă Gara Ițcani a fost construit și un depou de locomotive, care era unul dintre cele mai mari din zona Bucovinei. În jurul gării s-au construit locuințe ale personalului feroviar care se ocupa de întreținerea căii ferate. Din anul 1881 și până în anul 1902, Guvernul Regatului României a închiriat de la guvernul austriac jumătate din stația Ițcani, pentru a o folosi drept gară și vamă românească la vechea frontieră.
Până în anul 1918, clădirea gării a servit drept un important nod feroviar în traficul de călători și mărfuri pentru tranzitul în interiorul Austro-Ungariei, dar și pentru România. Ea era punct de frontieră între România și Austro-Ungaria, pe teritoriul austriac, în timp ce pe teritoriul României gara corespondentă era Gara Suceava (Burdujeni).
După Unirea Bucovinei cu România, satul Ițcani a devenit parte a Regatului României, iar pichetul de grăniceri s-a desființat. În perioada interbelică, gara era trecută în nomenclatorul CFR sub denumirea de Gara Ițcani. În anul 1939, denumirea Gării Ițcani s-a schimbat în cea de „Aron Pumnul”, revenindu-se la denumirea inițială abia în 1944.
Gara Suceava Nord a avut o perioadă de glorie în anii ’50-’60 ai secolului al XX-lea, ea fiind renovată și adaptată cerințelor vremii. Pentru o perioadă, aici a funcționat și un cinematograf. Începând din anul 1963 denumirea gării a fost schimbată în cea de Stația CFR Suceava Nord.

Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*