Toate firmele sunt în gardă în ultima perioadă după ce ANAF a dat startul unor controale fără precedent. Majoritatea firmelor se așteaptă la o inspecție fiscală din partea ANAF. Această situaţie reflectă în mod fidel abordarea organelor fiscale în cadrul inspecţiilor fiscale, în practică fiind din ce în ce mai rare cazurile în care inspecţiile se încheie fără impunerea de obligaţii suplimentare de plată.
Industrii care până acum câţiva ani se confruntau cu sume simbolice la sfârşitul unei inspecţii fiscale trebuie să facă faţă unor ajustări ale bazei de impozitare de ordinul sutelor de milioane de euro. Chiar şi societăţile aflate în top 10 al celor mai mari plătitori de taxe şi impozite,care nu se mai confruntaseră cu inspecţii fiscale pe perioade mari de timp, unele chiar şi de zece ani, au fost controlate în ultima perioadă, scrie Capital.ro.
În consecinţă, plata de sume consistente cu titlu de impozite nu te scapă de inspecţia fiscală. A crescut frecvenţa cu care organele fiscale recalifică forma unei tranzacţii sau consideră că o anumită activitate nu are scop economic în baza art. 11 din Codul fiscal. Recomandăm clienţilor să atace actele de impunere, cu atât mai mult cu cât instanţele de judecată au acumulat o practică bogată în materie fiscală în ultimii ani şi pot discerne, de cele mai multe ori, între o impunere valabilă şi un abuz de interpretare”, spune Emanuel Bancilă, coordonatorul practicii de litigii şi controverse fiscale din cadrul Radu şi Asociaţii SPRL.
Deşi toţi directorii financiari incluşi în sondajul efectuat de EY România consideră că au aplicat corect legea fiscală, aproape 60% dintre ei sunt de părere că inspectorii ANAF le-ar impune, cel mai probabil, impozite şi taxe suplimentare de plată, în situaţia în care compania lor ar fi supusă unei inspecţii fiscale.
În acelaşi timp, 51% dintre respondenţi se aşteaptă la o inspecţie fiscală în următoarea perioadă din partea ANAF.
Rezultatele sondajului derulat recent în rândul a 80 de companii din România relevă o imagine deloc surprinzătoare a realităţii fiscale. Povara administrării fiscale este principala îngrijorare a acestora.
Astfel, 65% dintre directorii financiari ai companiilor din România declară că petrec mai mult de două zile în fiecare lună pentru a pregăti declaraţii fiscale pentru ANAF. Deşi utilizează un software pentru pregătirea automatizată a acestor declaraţii, 77% dintre directorii financiari spun că pregătirea declaraţiilor de TVA le ocupă cel mai mult timp.
Având în vedere aceste aspecte contradictorii, putem identifica două posibile explicaţii:
1. fie soluţiile IT utilizate nu sunt eficiente sau adaptate suficient
2. fie modificările fiscale sunt atât de dese, încât soluţiile IT nu ajung să ţină pasul.
Una dintre cauzele posibile ale acestei stări de fapt ar putea fi schimbările dese ale regulilor fiscale şi complicarea mecanismelor de raportare. O asemenea volatilitate nu face decât să consume resursele companiilor în vederea conformării cu regulile fiscale şi să facă mai complicată administrarea fiscală din partea ANAF.