Ierarhia mediilor de admitere a absolvenților de gimnaziu din județul Suceava scoate la iveală o problemă gravă în sistemul de notare a elevilor. Absolvenți de gimnaziu care au obținut medii aproape de 10 pe tot parcursul anilor de studiu ajung ca la examen să nu obțină nici măcar 5.
Este cazul mai multor elevi din județul Suceava care au avut medii peste opt la absolvire, dar la Evaluarea Națională au luat note de 2 și 3.
Spre exemplu, un elev de la Școala Gimnazială Manolea a avut media de absolvire 9,03, dar la Evaluarea Națională a avut 3,27 (4,15 română, 2,40 matematică).
Și nu este singurul caz de acest gen. Un alt elev, de la Școala Gimnazială „Gheorghe Popadiuc” din Rădăuți a absolvit cu 8,47, dar la Evaluarea Națională nu a obținut nici măcar 2.
Alte două exemple sunt de la Școala Gimnazială nr3 din Vicovu de Sus. Un elev de 8,22 la absolvire a luat 2,27 la Evaluare, iar un altul de 8,56 la absolvire, a obținut 2,62 la examenul de Evaluare.
Un profesor din județul Suceava, cu o activitate de nu mai puțin de 16 ani în învățământ, ne-a explicat care sunt motivele pentru care se ajunge la o asemenea situație.
„Pot spune următoarea situatie: elevii termină cele 8 clase cu media 9 (și nu media de absolvire) și obțin o medie foarte mică la Evaluarea Națională pentru că nu sunt suficient de bine pregătiți de profesorii lor. Asta, ca un motiv principal. Este un adevăr pe care nu vrem să îl scoatem în evidență. Sunt însă și alte motive pentru situația creată: indiferența elevilor față de aceste examene și preocupările lor mult mai active, activitatea de pe telefon, calculator, etc (care vine tot din partea unor profesori). Ideea printre profesori și în sitemul de educație este că elevii sunt vinovați, ipoteză pe care nu o consider ca fiind corectă. Absolut de loc! Și am probat acest lucru în foarte multe situații. Aceeași elevi au făcut pregătire pentru o anumită olimpiadă la un obiect și au obținut un rezultat foarte slab, iar când i-am implicat eu, rezultatele au fost excepționale! Vorbim de elevii cu potențial intelectual foarte ridicat. Întotdeauna elevii sunt criticați în ședințe, dar niciodată profesorii”, ne-a spus profesorul R.B.