Sâmbătă 23 Noiembrie 2024, Actualizat acum 327 zile 12:00 am

Nereguli grave descoperite de Curtea de Conturi la Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava

Curtea de Conturi Suceava a efectuat un audit la Regia Autonomă Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, în cadrul acțiunii „Controlul situației, evoluției și modului de administrare a patrimoniului public și privat al de către regii autonome de interes local”.

În urma verificărilor, Curtea de Conturi nu a emis certificatul de conformitate, deoarece situațiile financiare în ansamblul lor, nu prezintă fidel performanța financiară a regiei la 31 decembrie 2015 și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată în perioada controlată.

În raportul Curții de Conturi se arată că întocmirea situațiilor financiare și reflectarea în evidența contabilă a unor operațiuni economico-financiare derulate la R.A. Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, s-a făcut făra a ține cont de conținutul economic al acestora și fără respectarea principiilor și regulilor permise de reglementările contabile aplicabile.

În document se explică că nu au fost evidențiate în contabilitate cheltuielile de natura investițiilor, nu a fost calculată și înregistrată corect amortizarea aferentă activelor de natura investițiilor. Cheltuielile cu utilitățile publice nu sunt reflectate la valoarea lor reală în evidența contabilă, aferentă strict consumului propriu, întrucât au fost înregistrate și cheltuielile care se recuperează conform clauzelor contractuale de la persoanele juridice, cu care RA Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava are încheiate contracte de închiriere pentru spații, cheltuielile reprezentând consumurile de utilități refacturate în vederea recuperării, au fost înregistrate eronat ca venituri.

La R.A. Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, organizarea și funcționarea controlului financiar preventiv propriu nu a fost actualizată în conformitate cu modificările legislative specifice domeniului, susține Curtea de Conturi.

Conducerea regiei nu a luat măsuri privind organizarea activității de control financiar de gestiune, în conformitate cu prevederile legale, după cum urmează; nu a fost desemnată persoana cu atribuții de control financiar de gestiune, nu au fost elaborate procedurile intene privind organizarea și exercitarea controlului financiar de gestiune, nu există programe de activitate anuale, trimestriale și lunare, care trebuie întocmite de către personalul cu atribuții de control financiar de gestiune și aprobate de conducătorul operatorului economic.

Din controlul efectuat asupra constituirii, înregistrării în contabilitate și încasării veniturilor din tarife aeroportuare, în perioada 2013 – 2015 s-a constatat că nu au fost calculate corect, înregistrate în evidența contabila și nu au fost încasate în conformitate cu tarifele aprobate, veniturile provenind din: aplicarea tarifului de aterizare, în cuantum de 5 euro/tona, calculat pe greutatea maxima certificată a aeronavei la decolare; aplicarea tarifului de securitate aeroportuară, perceput de la operatori care efectuează zboruri cu caracter comercial, pentru fiecare pasager care se îmbarcă pe aeroporturile civile de pe teritoriul Romaniei.

La verificarea modului de stabilire, urmărire și încasare a veniturilor provenite din închirierea bunurilor proprietatea publică a unității administrativ teritoriale aflate în administrarea RA Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava și din prestarea serviciilor de handling precum și alte servicii, s-au constatat abateri de la legalitate și regularitate, după cum urmează; nivelul chiriei datorate nu a fost actualizat cu indicele de inflație, conform prevederilor contractuale, nu s-au calculat, facturat, înregistrat si raportat penalitățile de întârziere datorate de chiriași pentru neplata în termen a chiriilor, conform clauzelor contractuale, nu s-au calculat, facturat, înregistrat si raportat penalitățile de întârziere datorate pentru
plata cu întârziere a tarifelor aferente contractelor de prestări servicii de handling, precum și alte servicii.

Curtea de Conturi arată că în urma examinării documentelor întocmite ca urmare a finalizării operațiunii de inventariere anuală s-au constatat urmatoarele deficiențe: „nu au fost luate înainte de începerea operațiunii de inventariere de la gestionarii răspunzători de gestiunea bunurilor a declaraților scrise; activele în curs de execuție (cont 231) nu au fost supuse operațiunii de inventariere pentru fiecare obiect în parte, pe baza constatării la fața locului, care să cuprindă denumirea obiectului și descrierea amănunțită a stadiului în care se afla acesta, pe baza valorii din documentația existentă ( devize ), precum și în funcție de volumul lucrărilor realizate la data inventarierii investițiilor în curs de execuție care exista în evidența contabilă a entității”.

Totodată, nu a fost inventariat distinct activul procurat în leasing și nu a fost întocmită lista de inventariere care trebuia transmisă la proprietar, în vederea confirmării datelor. Nu au fost supuse verificării și confirmării pe baza extraselor soldurile conturilor de creanțe și datorii care dețin ponderea valorică în totalul soldurilor acestor conturi sau punctajelor reciproce scrise; listele de inventariere nu respecta conținutul minimal obligatoriu de informații, prevăzut de reglementările legale, respectiv nu este completata rubrica „stocul faptic”. La verificarea plăților efectuate pentru serviciile de pază, s-au constatat plăți nelegale determinate de faptul că valoarea contractului nu a fost modificată corespunzător și în situația în care elemente din nota de fundamentare a tarifului au suferit modificări ca urmare a unor prevederi legislative, respectiv diminuarea contribuției de asigurări sociale (CAS) datorate de angajatori de la 20,8 %, la 15,8%.

Curtea de Conturi a decis extinderea verificărilor la toate înregistrările contabile efectuate, identificarea și corectarea erorilor din evidența contabilă și din situațiile financiare, întreprinderea măsurilor pentru întocmirea situațiilor financiare în conformitate cu prevederile legale. Intrarea în legalitate, cu privire la organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv. Organizarea și exercitarea controlului financiar de gestiune conform prevederilor legale. Calcularea, înregistrarea, urmărirea și încasarea veniturilor proprii in conformitate cu tarifele stabilite prin Planul tarifar aprobat de UATJ Suceava. Facturarea, înregistrarea, urmărirea si încasarea veniturilor cuvenite unității din închirieri si prestări de servicii, respectarea întocmai a clauzelor contractuale cu privire la actualizarea tarifelor și la calcularea penalităților de întârziere aferente.

Înlăturarea tuturor neregulilor constatate în organizarea și efectuarea inventarierii, și înregistrarea rezultatelor inventarierii conform prevederilor din actele normative in vigoare. Au fost stabilite termene clare de realizare a acestora.Curtea de Conturi a decis aplicarea unor măsuri pentru stabilirea întinderii prejudiciilor și recuperarea acestora: Verificarea în totalitate a operațiunilor economico – financiare privind cheltuielile pentru bunuri și servicii acceptate la plată, plătite efectiv sau nu, stabilirea întinderii valorii prejudiciului, recuperarea acestuia și a foloaselor nerealizate, în toate cazurile în care s-au efectuat și decontat cheltuieli fără respectarea prevederilor legale, inclusiv a celor constatate ca urmarea acțiunii de control cu privire la plăți nelegale pentru servicii de pază prin ne diminuarea contribuției de asigurări sociale.

„Despre măsurile luate și rezultatele obținute ne veți comunica la termenele prevăzute pentru realizarea acestor măsuri. Răspunderea pentru realizarea măsurilor revine directorului general al Regiei Autonome Aeroportul Ștefan cel Mare Suceava. În situația în care cu ocazia ducerii la îndeplinire a măsurilor de mai sus, reies și alte abateri de la legalitate și regularitate, care au determinat producerea unor prejudicii, aveți obligația de a stabili întinderea prejudiciului și dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia și a foloaselor nerealizate aferente. De asemenea, în situația în care cu ocazia aducerii la îndeplinire a măsurilor de mai sus, reies și alte fapte cauzatoare de prejudicii care întrunesc elementele constitutive ale unei infracțiuni, potrivit prevederilor din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de coruptie veți sesiza, organele de urmărire penală, sau, după caz, organul de constatare a săvârșirii infracțiunilor, abilitat de lege”, susține Curtea de Conturi Suceava.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*