La Școala gimnazială din comuna suceveană Berchișești s-a desfășurat, marți, o întâlnire transnațională în cadrul unui proiect Erasmus+ Let Us Speak, care are ca parteneri școli din patru țări, eveniment ce face parte din calendarul acțiunilor desfășurate în a-i încuraja pe elevi să vorbească în public, să poată susține un discurs, în limba engleză și chiar în limba română.
La eveniment au participat cadre didactice din Cehia, Bulgaria, Turcia și ale școlii gimnaziale gazdă din Berchișești. Nu a lipsit nici primarul Violeta Țăran, care sprijină desfășurarea proiectului.
Coodonatorul acestui proiect pe România este prof. Otilia Corniciuc de la Școala din Berchișești, unitate de învățământ parteneră, alături de școli din cele trei țări amintite mai sus.
„Discutăm chestiuni legate de proiect, dar arătăm și latura culturală a zonei Bucovinei. Copiii au prezentat un scurt program artistic, iar mîine participanții vor vizita orașul Suceava cu muzele și Cetatea de Scaun. Atractiv în proiect este faptul că acești copii sunt încurajați să vorbească limba. Știm cu toții că este mai simplu să scrii decât să vorbești, cu atât mai mult, într-o limbră străină. Copiii sunt foarte buni la scris, dar când e vorba de vorbit se intimidează sau ..nu știu, ceva îi oprește. Acest proiect, prin cele 10 activități mari care le vom desfășura, este menit să îi încurajeze să vorbească. Copiii au multe activități și sunt implicați să vorbească liber, copiii au fost puși să fie câte doi din tot atâtea țări implicate în proiect pe diverse domenii, au devenit cei mai buni prieteni. Copii au fost învățați să vorbească în public și multe alte activități”, a spus Otilia Corniciuc.
Potrivit cadrului didactic, proiectul a fost inițiat de echipa cehă, România fiind doar parteneră alături de Turcia și Bulgaria, derularea având pe o perioadă de doi ani.
Fiecare activitate este concepută transdisciplinar
Trebuie amintit că Școala Gimnazială Berchișești implementează, în perioada 1 septembrie 2015-31 august 2017, proiectul ERASMUS+ Let Us Speak, alături de școli din Republica Cehă ( școală coordonatoare), Turcia și Bulgaria, cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.
Proiectul cuprinde o multitudine de activități în care sunt implicați elevii și care îi determină să comunice și să-i lărgească orizontul cunoașterii. Acest lucru este posibil datorită faptului că fiecare activitate este concepută transdisciplinar.
La începutul proiectului au fost realizate video carduri, prin intermediul cărora elevii s-au prezentat partenerilor din celelalte țări, apoi au editat și montat filmulețe, folosindu-și și îmbunătățindu-și abilitățile de comunicare și de utilizare a instrumentelor digitale.
S-a constatat că în şcolile din ţările implicate în proiect nu există teste standardizate de evaluare a competenţelor de vorbire, astfel impunându-se nevoia unui astfel de sistem de evaluare unificat, în concordanţă cu Cadrul European Comun de Referinţă pentru Limbi.
Vor fi create, ca și produse intelectuale, un set de 20 de teste de speaking de nivel A2 și un ghid de evaluare a competeț elor de speaking, care vor îmbunătăţi metodologia de evaluare şi testarea nivelului de compete țe de vorbire. Au fost finalizate prímele teste, acestea fiind aplicate unui număr de 120 de elevi (câte 30 din fiecare țară). Fiecare evaluare a fost filmată, pentru a putea fi ulterior discutată și analizată de către toți profesorii de limba engleză implica și în proiect. De asemenea, se va alcătui o colecţie de jocuri de team-building, verificate şi testate cu ajutorul elevilor implicaţi, jocuri care au rolul de a-i face pe copii să comunice fără teamă, în situaţii ludice. Deja copiii au avut prilejul de a experimenta aceste jocuri, ei participând, în grupe de câte 6, la două team building camp-uri, în Bulgaria (luna martie) și Cehia (luna mai).
Partenerii cehi au fost încântați de copiii din Berchișești, de implicarea lor.
„Proiectul este pentru a-i determina pe copii să vorbească limba engleză, avem o mulțime de activități de-a lungul a doi ani, și toate activitățile se concentrază cum să-i determinăm pe copii să vorbească. Principala activitate și de cea mai lungă durată sunt conferințele skype permanente deoarece sunt 4 țări, în timpul conferinței câte școli din câte două țări vorbesc între ele, Cehia cu România, Bulgaria cu Turcia. Am devenit prieteni foarte buni ai copiilor din România și avem o relație foarte frumoasă. Copiii de aici au devenit prietenii cei mai buni ai copiilor din Cehia și invers. Îmi place să colaborez cu coordonatorul de proiect, Otilia, care face o treabă minunată aici. Am fost întâmpinați foarte frumos, spectacolul susținut de copii a fost minunat. Să facem în primul rând toate activitățile pe care le avem în program și să aibă un impact foarte mare nu numai asupra elevilor ci și a profesorilor”, a spus prof. Martin Raska –Cehia.
Primarul comunei susține că își dorește, ca reprezentant al administrației locale, să poată încheia parteneriate cu localitățile din țările partenere acestui proiect.
„Este primul proiect internațional Erasmus al Școlii Gimnaziale din Berchișești, fiind parteneră a patru țări din Uniunea Europeană, iar Primăria este cea care a contribuit cu 10 la sută din valoarea proiectului ca și cofinanțare. Atât pentru mine cât și pentru copiii școlii este un lucru extraordinar. Sunt extrem de mulțumită că avem cadre didactice cărora le place să lucreze cu copii și cu simț de responsabilitate. Sunt extreme de mulțumită și de activitatea copiilor și este o onoare pentru că au posibilitatea să meargă în schimb de experiență la școlile partenere în proiect. S-au legat relații de prietenie între cadrele didactice cât și între copii. Îmi doresc ca reprezentant al administrației locale să pot încheia parteneriate sau acorduri de înfrățire cu localitățile din țările partenere acestui proiect”, a spus edilul comunei, Violeta Țăran.