Din cele peste 420.000 de carduri naţionale tipărite pentru persoanele asigurate din judeţul Suceava, au fost returnate un număr de 22.269 carduri naţionale, care nu au putut fi înmânate beneficiarilor.
Potrivit reprezentanților Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, din cardurile naţionale returnate de operatorul poştal la sediul CAS Suceava, în perioada 9 ianuarie 2015 – 24 mai 2016, CAS Suceava a distribuit 10.174 carduri naţionale persoanelor asigurate care le-au solicitat.
In perioada 01 mai 2015 – 24 mai 2016 au fost eliberate 6.126 adeverinţe de înlocuire a cardului naţional, pentru asiguraţii care au pierdut/deteriorat cardul şi 3.076 adeverinţe înlocuitoare pentru asiguraţii care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă acest card. De asemenea, în acelaşi interval CAS Suceava a eliberat 14.139 adeverinţe care atestă calitatea de asigurat pentru cei care nu au primit cardul naţional.
Până în prezent, la nivelul judeţului au fost activate peste 300.000 carduri. Cardurile care nu au ajuns la titularii acestora se distribuie prin casele de asigurări de sănătate sau, după caz, prin medicii de familie. Cardul primit de asigurat este inactiv. Persoana asigurată care a intrat în posesia cardului îl poate prezenta la prima vizită la medic, unde cardul va fi activat.
Cardul ajunge la asigurat cu un PIN de transport (000). În momentul în care cardul este introdus pentru prima oara în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv si se va solicita introducerea unui PIN personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca şi la cardul bancar. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactiva şi nu poate confirma serviciile medicale în sistem. Aceasta personalizare reprezintă activarea cardului naţional, iar PIN-ul va fi introdus de către asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validare (şi ulterior pentru decontarea din fondul asigurărilor sociale de sănătate). In cazul în care PIN-ul personalizat este introdus greşit de 5 ori consecutiv, cardul se blochează şi poate fi deblocat după efectuarea unei sesizări la CAS Suceava sau CNAS.
Incepând cu data de 1 septembrie 2015, cardul naţional de sănătate a devenit unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani.