Vineri 22 Noiembrie 2024, Actualizat acum 326 zile 12:00 am

Prejudicii de aproape 600 milioane lei depistate de Curtea de Conturi la primăriile din județul Suceava

curtea-de-conturi-suceavaCamera de Conturi Suceava  a depistat prejudicii de peste 569 milioane de lei la  47 administrații locale privind exercițiul bugetar al anului 2014. Potrivit unui raport  făcut public de Curtea de Conturi a României, în cursul anului 2015, inspectorii Camerei de Conturi Suceava au efectuat verificări la un număr de 47 localități din  114 existente în județ, privind activitatea primăriilor din aceste localități în cursul anului 2014.

like-facebookRaportul prezintă în sinteză constatările, concluziile şi recomandările consemnate în actele de constatare încheiate ca urmare a acţiunilor de audit/control desfăşurate de Camera de Conturi la ordonatorii de credite ai unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Suceava, precum şi la societăţile comerciale din subordinea acestora, fiind instrumentul prin care rezultatele acţiunilor de audit/control referitoare la finanţelor publice locale, devin accesibile părţilor interesate.

Prin acţiunile de audit/control desfăşurate, Camera de Conturi Suceava a urmărit, în principal, verificarea modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale bugetelor locale, precum şi modul de gestionare a patrimoniului public al unităţilor administrativ teritoriale din judetul Suceava. Dimensiunea efortului financiar public al unităţilor administrativ-teritoriale ale judeţului Suceava pe anul 2014 este reflectată în bugetul general centralizat rezultat din cumularea veniturilor şi cheltuielilor bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţului Suceava, ale bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii din bugetele locale şi ale bugetelor împrumuturilor externe şi interne.

Astfel au fost constatate abateri privind aprobarea conturilor de execuţie bugetară, la UATM Rădăuţi, UATO Siret şi UATC Bogdăneşti, Capu Câmpului, Drăgoieşti, Horodnic de Sus, Izvoarele Sucevei, Mănăstirea Humorului, Muşeniţa, Păltinoasa, Poiana Stampei, şi anume: nu au fost supuse spre aprobare şi nu au fost aprobate de către deliberativul local, trimestrial, execuţia bugetelor întocmite pentru secţiunile de funcţionare şi de dezvoltare, cu scopul de a dimensiona cheltuielile în raport cu gradul de colectare a veniturilor, prin rectificare bugetară locală, astfel încât la sfârşitul anului să nu înregistreze plăţi restante,  conturile anuale de execuţie a bugetului local pentru perioada 2013 – 2014 nu au fost supuse spre aprobare şi nu au fost aprobate de către deliberativul local, contrar prevederilor legale necuprinderea în bugetul consolidat, prin majorarea creditelor bugetare aprobate, a fondurilor băneşti acordate sub formă de donaţii şi sponsorizări.
Un alt aspect întâlnit este neorganizarea evidenței contabile privind activitatea de exploatare a agregatelor minerale (balast şi nisip) din balastiere şi determinarea costului de producţie unitar pentru agregatele minerale exploatate. Neîntocmirea Registrului evidenței zilnice a cantității de balast brut extras zilnic, pentru evidenţa cantităţilor de balast extrase în staţia de sortare, aspecte constatate la UATO Milişăuţi, UATC Izvoarele Sucevei şi Muşeniţa, neînregistrarea în evidenţa contabilă şi tehnico-operativă a unor bunuri care constituie domeniul public sau privat al UAT, în valoare de 68.654 mii lei, la UATM Fălticeni şi Rădăuţi, UATO Gura Humorului, Milişăuţi, Siret şi Vicovu de Sus, UATC Buneşti, Fântâna Mare, Mănăstirea Humorului, Moldova Suliţa, Pîrteştii de Jos, Poiana Stampei, Poieni Solca, Stulpicani şi Şaru Dornei, nerespectarea prevederilor legale privind organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare legale, în valoare de 11 mii lei la UATC Poieni Solca.neînregistrarea în evidenţa contabilă şi tehnico-operativă a unor bunuri care constituie domeniul public sau privat al UAT, în valoare de 68.654 mii lei, la UATM Fălticeni şi Rădăuţi, UATO Gura Humorului, Milişăuţi, Siret şi Vicovu de Sus, UATC Buneşti, Fântâna Mare, Mănăstirea Humorului, Moldova Suliţa, Pîrteştii de Jos, Poiana Stampei, Poieni Solca, Stulpicani şi Şaru Dornei. înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a unor bunuri aparţinând domeniului public sau privat al UAT, în valoare de 17.007 mii lei, la UATJ Suceava, UATM Suceava şi Rădăuţi, UATO Gura Humorului, Milişăuţi şi Siret, UATC Adîncata, Arbore, Bilca, Buneşti, Cacica, Dărmăneşti, Drăgoieşti, Marginea, Mălini, Mănăstirea Humorului, Moldoviţa, Muşeniţa, Păltinoasa, Pîrteştii de Jos, Poieni Solca, Satu Mare, Stulpicani, Şaru Dornei, Vama şi Vatra Moldoviţei. nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă rezultatele inventarierii şi reevaluării elementelor patrimoniale, în valoare de 477 mii lei, la UATO Vicovu de Sus, UATC Bogdăneşti şi Pîrteştii de Jos.

A fost depistată neînregistrarea în evidenţa contabilă a unor operaţiuni de intrare/ieşire a unor elemente patrimoniale, cu o valoare estimată de 12.297 mii lei, constatate la UATM Suceava, Fălticeni şi Rădăuţi, UATO Cajvana, Milişăuţi şi Siret, UATC Arbore, Bogdăneşti, Brodina, Buneşti, Cacica, Cîrlibab, Dărmăneşti, Fântâna Mare, Gălăneşti, Horodnic de Sus, Marginea, Mălini, Moldova Suliţa, Moldoviţa, Muşeniţa, Panaci, Pîrteştii de Jos, Poiana Stampei, Poieni Solca, Slatina, Stulpicani, Suceviţa, Şaru Dornei şi Vatra Moldoviţei, înregistrările în contabilitate nu au fost efectuate pe baza documentelor justificative, corect întocmite, în mod cronologic şi sistematic, în conturile sintetice şi analitice, estimate la o valoare de 4.808 mii lei, la UATM Suceava şi Fălticeni, UATO Gura Humorului, Milişăuţi şi Vicovu de Sus, UATC Arbore, Bogdăneşti, Ciocăneşti, Cîrlibaba, Fântâna Mare, Izvoarele Sucevei, Marginea, Mălini, Mănăstirea Humorului, Moldoviţa, Muşeniţa, Păltinoasa, Pîrteştii de Jos, Poieni Solca, Putna, Satu Mare, Siminicea, Slatina, Stulpicani, Suceviţa şi Vama, neevidenţierea în contul activelor fixe a obiectivelor de investiţii finalizate, recepţionate, date în folosinţă, cu o valoare estimată de 43.361 mii lei, constatate la UATO Cajvana, Gura Humorului, Milişăuţi, Siret şi Vicovu de Sus, UATC Bilca, Bogdăneşti, Brodina, C.C. Suceava Raport finanţe publice locale anul 2014 judeţul Suceava Pagină 15 din 31 Cacica, Cîrlibaba, Dărmăneşti, Gălăneşti, Izvoarele Sucevei, Moldova Suliţa, Moara, Panaci, Păltinoasa, Pîrteştii de Jos, Poiana Stampei, Rîşca, Stulpicani, Şaru Dornei, Suceviţa şi Vama. scăderea din evidenţa financiar-contabilă sintetică şi evidenţă fiscală a unor debite datorate de persoane fizice, fără respectarea prevederilor legale în valoare de 6 mii lei, la UATC Buneşt. Raportarea eronată în contul de execuţie bugetară a cheltuielilor şi angajamentelor legale rămase neachitate în limita creditelor bugetare aprobate – 206 mii lei, la UATC Adâncata, Mănăstirea Humorului, Moara, Muşeniţa, Panaci, Rîşca, Slatina şi Şaru Dornei.

Este și o neconcordanţa datelor înregistrate în evidenţa tehnico-operativă cu cele din evidenţa financiar-contabilă preluate în balanţele de verificare şi înscrise în situaţiile financiare s-au constatat neconcordanţe între datele prezentate în bilanţul contabil, contul de rezultat patrimonial, contul de execuţie şi balanţa de verificare, precum şi între evidenţa analitică şi evidenţa sintetică a creanţelor bugetare, în valoare de 17.166 mii lei, la UATC Capu Câmpului, Fântâna Mare, Moldova Suliţa, Moara, Satu Mare, Slatina şi Stulpicani.
Au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate privind stabilirea, înregistrarea şi încasarea veniturilor bugetului local, fiind estimate venituri suplimentare în sumă de 19.795 mii lei şi abateri de la regularitate şi legalitate care au condus la prejudicierea bugetelor locale prin nerealizarea veniturilor, estimate la suma de 540 mii lei, respectiv creanţe neîncasate ca urmare a prescrierii acestora sau neaplicării măsurilor de executare silită, înainte de radierea de la Registrul Comerţului.
Necalcularea, neînregistrarea şi neîncasarea taxelor speciale (taxa de salubrizare) şi a majorărilor de întârziere aferente, datorate bugetului local, estimate la valoarea de 506 mii lei: UATO Milişăuţi, UATC Bogdăneşti, Cîrlibaba, Dărmăneşti, Fântâna Mare, Gălăneşti, Horodnic de Jos, Mălini, Mănăstirea Humorului, Moldoviţa, Moara, Muşeniţa, Panaci, Păltinoasa, Pîrteştii de Jos, Poieni Solca, Putna, Rîşca, Satu Mare, Stulpicani, Şaru Dornei, Vama şi Vatra Moldoviţei. alte constatări  neefectuarea .Abaterile constatate la nivelul ordonatorilor principali şi terţiari de credite ai bugetului local au fost estimate la valoarea totală de 6.604 mii lei, din care prejudicii reprezentând plăţi nelegale, în valoare de 5.164 mii lei şi abateri de la legalitate şi regularitate în valoare de 1.458 mii lei. la categoria „cheltuieli de personal” au fost identificate prejudicii estimate la valoarea de 1.840 mii lei, la ordonatorii terţiari de credite finanţaţi din bugetele locale, ale: UATJ Suceava, UATM Suceava şi Fălticeni, UATC Buneşti, Ciocăneşti, Moara şi Satu Mare. Menţionăm faptul că plăţile nelegale privind cheltuielile de personal au fost efectuate şi după apariţia Legii nr. 124/2014 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice.

Conform Raportului privind finanţele publice locale pe anul 2014, în timpul acţiunilor de audit/control identificat a fost un prejudiciu estimat la 1,84 de milioane de lei, în cauză fiind ordonatorii terţiari de credite finanţaţi din bugetele locale ale Consiliului Judeţean Suceava, primăriilor municipiilor Suceava şi Fălticeni, dar şi ale comunelor Buneşti, Ciocăneşti, Moara şi Satu Mare. Potrivit Camerei de Conturi, abaterile de la legalitate şi regularitate se referă la plăţi efectuate nelegale, prin achitarea şi a altor drepturi băneşti decât cele stabilite prin dispozitivul sentinţelor judecătoreşti, respectiv cele aferente altor sentinţe, dar stabilite pentru aceleaşi persoane şi perioade identice de timp. De asemenea, este vorba despre acordarea de sporuri, fără respectarea prevederilor locale; plata de drepturi salariale câştigate în instanţă, mai mari decât cele cuvenite, prin aplicarea eronată a indicilor de inflaţie; achitarea de cheltuieli de personal, fără întocmirea tuturor documentelor justificative prevăzute în contractul de prestări servicii.


Loading...

loading...

Lăsați un comentariu

*