Direcția Națională Anticorupție (DNA) are în vizor un număr de șapte firme care au derulat contracte în infrastructură cu Consiliul Județean Suceava.
Este vorba de SC Auto Oil Distribuție SRL Bosanci, SC Dagida SRL Rădăuți, SC Total Trans Sped Doi SRL București, Junona Cons SRL Suceava, Test Prima, Magap SRL și Con Bucovina Suceava. În dosar mai sunt vizate și alte „entități comerciale” care au derulat contracte cu CJ sau în subantrepriză.
Contractele bănoase cu prețuri la produse mărite chiar și de șapte ori arată clar că aceste firme erau alese pe sprânceană încă de pe vremea când la conducerea Consiliului Județean s-au aflat Gheorghe Flutur și alți grei din PDL.
Procurorii anticorupție au luat la puricat dosarele din sertarele administrației județene și vor să vadă până unde au putut merge manevrele conducerilor administrației județene. DNA a cerut actualei conduceri a Consiliului Județean Suceava documente în legătură cu contractele derulate, contracte care au avut drept obiect între altele livrarea de bitum asfaltic, motorină, combustibil lichid ușor, tratamente bituminoase.
Într-unul dintre contracte este vizat și Cătălin Nechifor, fiind vorba de drumul Ilișești –Ciprian Porumbescu, drum despre care Flutur anunța în 2011 că este finanțat de ministerul condus la acea vreme de Elena Udrea.
În dosarele instrumentate de DNA mai apar și alte firme care aveau încheiate lucrări cu Consiliul Județean Suceava. Curios este că cercetările în acest megadosar au început în 2014, iar contractele au fost semnate în 2009, pentru o parte urmau să fie finalizate în 2011, iar pentru una dintre lucrări acestea ajungeau până în 2003.
Între drumurile modernizate și intrate sub lupa DNA se află Drumul județean Zvorâștea-Siret în valoare de 9.839.277,34 lei, cu termen de execuție 12 luni, contract semnat în 2003 dar a cărei perioadă a fost prelungită până în 2014.
Un alt drum județean este DJ 177 Poiana Micului –Sucevița al cărui contract a fost semnat în 2011, când la butoanele administrației județene se afla Gheorghe Flutur. Contractul a fost dat în subantrepriză SC Con Bucovina SA, contract ce viza „execuție îmbrăcăminte rutieră”.
Un alt contract tot în infrastructură este cel încheait între Direcția Județeană de Drumuri și Poduri și SC Drumuri și Poduri SA pentru Drumul Județean 176 Vatra Molodviței-Argel, contract parafat în 2006, cu durata de execuție doi ani. Contractul în valoare de 9.828.802,94 lei, fără TVA, adică valoarea trece de 11.000.000 de lei și a avut lucrările prelungite până în 2014. În 2009, acestui drum i-au fost alocați alți bani, peste 4.000.000 de lei .
Și străzile din municipiul Fălticeni au fost luate la puricat de procurorii anticorupție. Municipiul Fălticeni a încheiat în 2009 un contract în data de 5 iunie 2009, cu SC Drumuri și Poduri SA Suceava avînd ca obiect „Reabilitare și modernizare străzi urbane în municipiul Fălticeni,, în valoare de 11.034,806, fără TVA, adică în total 13.131.419,82 lei, respectiv 3.110.384 euro, finanțare POR, termen de execuție 18 luni.
Aici au depus documentația de asociere firmele Viarom Construct București, SC Han Group și SC Baustrada SRL Ploiești.
Drumul finanțat de Udrea, intrat și el în vizorul DNA
Reprezentanţii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului anunțau în 2011 că a aprobat aprobarea finanţării celui de-al şaptelea mare proiect pe fonduri europene. Este vorba despre DJ 178, Ilişeşti – Ciprian Porumbescu, pentru care s-au alocat 6 milioane € şi care va fi modernizat pe 8 km, în perioada imediat următoare.
Presedintele CJ, Gheorghe Flutur declara la acea vreme că modernizarea acestui drum face ca Stupca să devină ceea ce merita demult, un punct turistic important în circuit deschis, al judeţului Suceava.
„Cu această aprobare, în ultimii doi ani, pe fonduri europene, avem finanţate şapte drumuri, o lungime de peste 100 km, în valoare de circa 40 milioane €, la care se adaugă drumul judeţean de pe Valea Soloneţului, modernizat prin Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene – pe o lungime 20 km, alocându-se 3, 5 milioane € precum şi două drumuri finanţate prin Programe Transfrontaliere, însemnând 2 milioane € pentru 5 km, în zonele Moldova Suliţa – Izvoarele Sucevei şi Frătăuţii Noi-Climăuţi. Aşadar, programele europene accesate în judeţul Suceava la capitolul drumuri înseamnă modernizarea a 128 km drumuri judeţene şi o finanţare de 42 milioane €”, spunea Flutur.
Numai că drumul îi adduce necazuri lui Nechifor care a semnat în martie 2013, cu firma SC Transporturi Auto Botoşani, reprezentată de Iulian Conțac, a contractul pentru modernizarea drumului judeţean DJ 178 Ilişeşti – Ciprian Porumbescu.
Lucrările au o valoare de 23,1 milioane de lei (plus TVA), și vor fi executate de firma SC Transporturi Auto Botoşani. Modernizarea drumului judeţean Ilişeşti – Ciprian Porumbescu se face printr-un proiect european, finanţat prin Programul Operaţional Regional (POR). Nechifor preciza că această investiţie presupune modernizarea a 7,85 km de drum, precum şi alte lucrări la şanţuri, pentru consolidarea unor terenuri afecatat de alunecări, stabilizarea unor ziduri de sprijin din beton şi construirea unor podeţe.
Iulian Conțac, repezentantul firmei câștigătoare, declara că speră să nu dezamăgească nici de data aceasta și să ducă la bun sfârșit această lucrare, dacă este posibil înainte de termen.
Dagida a livrat bitum la preț mai mare decât prețul pieței
Dagida a practicat prețuri după bunul plac. Un raport audit arată că diferența dintre prețurile ofertate și prețurile de producție este de 1.949.561 lei,ce reprezintă doar o parte din pierderile înregistarte în anul 2009 și 2010, perioadă de derulare a contractului cu Primăria Fălticeni. Aceasta se datorează faptului că bitumul a fost cumpărat de la intermediari și nu de la importatori direcți.
De exemplu bitumul care se cumpăra de la SC Auto Oil Distribuție SRL Bosanci, costul unei tone era de 1.671 lei (perioada 6.01.2009 -3.09 .2009 însă SC Drumuri și Poduri a preferat să cumpere de la Dagida Rădăuți cu 1.902,70 lei tona, cu o diferență în plus de 231.70 lei, aspect prezentat în raportul Curții de Conturi Suceava. Și în achizițiile de CLU, prețurile de achiziție practicate dunt foarte mari, susțin în raport inspectorii Curții de Conturi.
Deși contractul cu Primăria Fălticeni nu prevedea ca lucrările să fie date în subantrepriză, acestea au fost date iar lucrările au fost împărțite în părți către Flor Construct Suceava, Agacon Suceava și Elba Fălticeni.