Conducerea Căilor Ferate Române a solicita un aviz de la Direcţia pentru Cultură Suceava ca să monteze pe acoperişul clădirii Gării Iţcani, aflată pe lista monumentelor istorice, panouri solare pentru încălzirea apei. Asta în condiţiile în care edificiul construit pe vremea austriecilor se degradează văzând cu ochii. Acoperişul seamănă cu o sită prin care trece ploaia şi nu este de mirare că apa şi-a făcut loc prin pereţii edificiului.
„De trei ani proprietarul nu a intervenit pentru a identifica şi eradica sursa de apă care s-a infiltrat în pereţi. Ne dăm seama după starea tencuielii din sala de aşteptare”, ne-a declarat Viorel Blănaru, consilierul Direcţiei pentru Cultură. Tencuiala s-a desprins şi a căzut de pe zidurile exterioare. „Situaţia este foarte gravă. Clădirea a ajuns în starea în care este din neglijenţa celor de la CFR Iaşi, obligaţi să o îngrijească”, a mai spus Blănaru.
Suspiciuni de spălare de bani
În loc să restaureze monumentul istoric, conducerea Căilor Ferate Române a cerut de la Direcţia pentru Cultură Suceava un aviz ca să monteze pe bătrânul edificiu nişte panouri solare pentru încălzirea apei. Angajaţii instituţiei de cultură au refuzat categoric să sprijine un astfel de proiect. „Este o vorbă în Bucovina: chelului îi trebuie tichie de mărgăritar. După ce arată cum arată, ei se gândesc să rezolve nu ştiu ce sau să spele nişte bani sunând panouri solare pentru încălzirea apei pe acoperişul gării. O astfel de reţea de ţevi mutilează monumentul”, a spus Viorel Blănaru.
Consilierul a explicat că şefii de la Căile Ferate Române pot să monteze panourile solare, dacă au nevoie de ele, pe una dintre clădirile anexe şi nu pe edificiul istoric. Viorel Blănaru a mai spus că CFR intenţionează să restaureze gara, însă nu se ştie când anume vor demara lucrările. Şi primarul Sucevei, Ion Lungu, a anunţat anul trecut că proprietarii clădării din Iţcani au solicitat autorizaţie şi certificat de urbanism ca să se apuce de treabă. Numai că deocamdată nu s-a mişcat nimic în zonă. Nu a fost ridicată nicio schelă, semn că nu s-a făcut nici măcar organizarea de şantier.
Clădire după modelul Gării din Milano
Gara nu a fost închisă, iar trenurile încă staţionează la Iţcani. Numai că atunci când coboară de la destinaţie, călătorii sunt înspăimântaţi de înfăţişarea edificiului care este monument istoric. Gara Suceava Nord a fost construită de austrieci în anul 1871. Construcţia a fost şi este o bijuterie arhitecturală. „A fost construită pe modelul gării din Milano”, ne-a declarat Viorel Blănaru. Pentru austrieci, gara de la Iţcani era o carte de vizită, mai ales că se afla pe frontiera dintre Imperiul Austriac şi „patria mumă”, după cum ne-a explicat consilierul de la Direcţia pentru Cultură
Sursa: ziarulevenimentul.ro