Ministerul Transporturilor a transmis în data de 6 mai varianta Master Planului General de Transport care include și răspunsurile la observațiile Comisiei Europene, se arată într-un comunicat de presă al ministerului condus de Ioan Rus.
În cele aproximativ 1.000 pagini, documentul prezintă atât proiectele de infrastructură, cât și strategia de implementare a acestora pe cele două perioade de programare 2014-2020 și 2020-2027.
Actuala variantă a MPGT este rezultatul negocierilor pe care Ministerul Transporturilor le-a avut cu experții Comisiei Europene și va fi prezentată Comisiilor de transporturi din Senat și Camera Deputaților în cursul săptămânii viitoare, potrivit realitatea.net.
De asemenea, în ultima săptămână a lunii mai este programată la Bruxelles o nouă întâlnire între specialiștii Ministerului Transporturilor și experții Comisiei Europene pentru discuții finale asupra documentului.
Autostrada Sibiu – Pitești este pusă în capul listei de proiecte prioritare, cu un orizont de realizare începand cu anul 2017, scrie DCNews.ro. De precizat că toate proiectele de infrastructura rutiera sunt propuse pentru a fi realizate prin mixul de fonduri europene – buget – împrumuturi externe.
O prioritate sporită până în 2020 i se acordă Moldovei, prin autostrăzile Tg. Neamț – Iași – Ungheni și Bacău – Pașcani, precum și prin drumul expres Bacău – Buzău – Ploiești.
Conform noii Strategii de Implementare, prioritizarea proiectelor de infrastructură rutieră are în fruntea listei autostrada Sibiu – Pitești, însă lucrările sunt planificate să înceapă abia în anul 2017. Asta pentru că Studiul de fezabilitate nu este gata, iar contractul încă nu a fost semnat, pentru că în cursul procedurii de licitație publică s-au depus contestații.
Pe locul secund în ordinea priorităților apare autostrada Bacău – Pașcani, iar pe locul trei se regăsește autostrada Comarnic – Brașov, cu un cost recalculat în jos, la aproape 1 miliard de euro (fata de 1,8 miliarde de euro).
Următoarele autostrăzi pe listă, în ordinea punctajelor obținute, sunt: Suplacu de Barcău – Borș (Oradea), Tg. Neamț – Iași – Ungheni, Nădășelu – Suplacu de Barcău, Craiova – Pitești, Tg. Mureș – Tg. Neamț, Inelul de autostradă de Centura București (A0), Brașov – Bacău și Ploiești – Comarnic.
În ceea ce privește lista proiectelor prioritare de drum expres, pe primul loc se află modernizarea Centurii Sud București la patru benzi. Apoi urmează proiectele care vor forma legătura Moldovei cu Muntenia, drumurile expres de la Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău și apoi Pașcani – Suceava.
Drumul expres Pașcani – Suceava = “Siret Expres”
Lungime (km): 60.5
Cost estimat (mil.Euro fără TVA): 289,99
Drumul expres Suceava-Botoșani = “Bucovina Expres”
Lungime (km): 26.0
Cost estimat (mil.Euro fără TVA): 124,54
Drumul expres Suceava-Siret = “Siret Expres”
Lungime (km): 41.00
Cost estimat (mil.Euro fără TVA): 196,20