La Mănăstirea Dragomirna din judeţul Suceava a avut loc, vineri, ceremonia locală de premiere pentru conservarea frescelor de secol XVII ale bisericii acestei aşezări monahale. La eveniment au fost prezenți starețul Mănăstiri Putna, Melchisedec Velnic, secretarul CJ Suceava, Petru Tănasă, directorul general al General Construct Suceava, Viorel Nuțu, consilier la Direcția pentru Cultură, Viorel Blănaru, viețuitoare de la complexul monahal si alți invitați. Punctual de atracție a fost dezvelirea plachetei din bronz a Europa Nostra. Stareța Mănăstirii Dragomirna, Macrina Săucinițanu a spus că s-a bucurat este o onoare pentru mănăstire că a avut loc restaurarea după foarte mulți ani și că biserica este pusă acum pusă în valoare și prin picture inegalabilă. Comisia Europeană şi Fundaţia Europa Nostra au anunţat în primăvara acestui an, câştigătorii Premiului Uniunii Europene pentru Patrimoniu Cultural 2014.
Mănăstirea Dragomirna a reușit să câștige marele premiu la categoria Conservare.
Proiectul a vizat restaurarea frescelor de la începutul secolului al XVII-lea din cadrul acestui ansamblu fortificat situat la circa 15 km de Suceava. Efortul echipei de conservare, alcătuite din 50 de profesionişti, a fost apreciat de juriu pentru “nivelul înalt de profesionalism în restaurarea şi conservarea complexă a acestei mari lucrări de artă, ce acoperă 900mp de suprafaţă murală”, precum şi pentru respectarea tehnicii picturii prin folosirea unor materiale tradiţionale, reversibile şi conservarea patinei originale şi a stării de spirit a acestora.
Evenimentul a început a început la ora 10:30 cu descrierea Proiectului „Dragomirna“, iar apoi a avut loc o prezentare a arhitectului Alexandra Chiliman Juvara, membru Europa Nostra. Programul a continuat cu prezentările „Restaurarea şi conservarea picturii murale a Bisericii Dragomirna“ susținut de conf. dr. Carmen Solomonea şi „Obiectivele proiectului ansamblului Dragomirna ,reprezentantul companiei General Construct. A urmat apoi, ceremonia de premiere şi dezvelirea plachetei de bronz. Pictura murală a bisericii Mănăstirii Dragomirna a fost pentru prima dată restaurată după 400 de ani de la crearea sa, iar lucrările de mare anvergură au fost posibile prin derularea acestui proiect finanţat cu fonduri europene. Prin acest proiect s-a readus valoarea corectă şi importanţa monumentului istoric în cadrul edificiilor de aceeaşi factură din nordul Moldovei şi din Europa, evidenţiindu-se astfel un monument spectaculos ca arhitectură încadrat într-un ansamblu mănăstiresc fortificat cu turnuri şi ziduri masive. Picturile murale de la Dragomirna sunt importante prin tipologia lor care acumulează, în primii ani ai secolului al XVII-lea, influenţele unui curent artistic instalat în arta europeană, ce aduce noutăţi subtile la nivelul programului decorativ prin îmbinarea de elemente împrumutate din alte medii culturale, postbizantine şi locale din secolele anterioare în Moldova.
„Rezultatul intervenţiilor este neaşteptat, biserica poate fi admirată de către vizitatori în forma sa originală concepută la începutul secolului al XVII-lea, când reprezenta o noutate absolută din punct de vedere arhitectural cu o pictură somptuoasă, nemaiîntâlnită în nici unul dintre monumentele dinainte sau în perioada care îi urmează“, a amintit conf. dr. Carmen Solomonea, specialist restaurator al proiectului bisericii Mănăstirii Dragomirna.
Ultima mare restaurare a mănăstirii s-a realizat între anii 1960-1970, având ca șef de proiect pe arhitect Ioana Grigorescu, dar nu a inclus şi restaurarea picturii.
Aleea de acces care creează vizitatorilor un traseu inedit şi o plastică deosebită, este unul dintre obiectivele proiectului european, vizibil de la intrare. Pavimentul a fost refăcut din cuburi de granit combinate în două culori, cu păstrarea designului și specificului tradițional.
Aleea este străjuită de un gard cu fundaţie continuă din beton, cu soclu din beton placat cu piatră şi care susţine plasa ornamentală din fier de bare independente. Împrejmuirea principală este continuată de împrejmuirea secundară, care delimitează tot terenul mănăstirii. Aceasta este realizată din plasă zincată fixată de stâlpi metalici din ţeavă galvanizată montati în fundaţii izolate din beton. Gardul este primul pas spre cetate, oferind călătorului senzaţia de masivitate şi stabilitate. Atât gardul cât şi aleea au fost realizate în simetrie cu fortăreaţa pentru a ne introduce în sistemul medieval defensiv.
Restaurarea și conservarea componentelor artistice la Biserica Pogorârea Sfântului Duh a Mănăstirii Dragomirna a fost cel mai important obiectiv al proiectului european. Arta întrupată în biserica mănăstirii, prin voia, harul şi mersul istoriei face ca acest monument de referinţă, să cuprindă una din cele mai inedite, originale şi profunde componente artistice, pictura murală din naos şi absida altarului, ca şi Catapeteasma, ambele de o valoare inestimabilă, prin valoarea creaţiei propriu-zise, caracterizată printr-o gândire teologică cu totul aparte, prin profunzimile care se pot “citi” la o cercetare detailată.
Picturile murale decorează turla, altarul şi naosul bisericii. Întregul ansamblu mural a fost supus unui proces de restaurare ştiinţific şi modern, cu operaţiuni specifice, care a facilitat posibilitatea recuperării estetice integrale a picturii. O serie de degradări s-au produs pe parcursul timpului, când defecţiuni la nivelul învelitorilor au favorizat infiltraţiile de umiditate la semicalota absidei de nord, la porţiuni superioare ale naosului şi la baza turlei.
Această lucrare de anvergură a inclus atât aspectele de ordin estetic cât şi cercetare pentru a înţelege fenomenele ce au afectat pictura murală şi în mod evident evoluţia ei în timp. Anterior începerii lucrărilor de conservare şi restaurare, starea de conservare a acestor suprafeţe lăsa să se întrevadă prea puţin din amploarea cromatică şi compoziţională a imaginilor picturilor murale.
Prin intervenţiile actuale de conservare şi restaurare s-a urmărit punerea în valoare a picturilor murale de la începutul secolului al XVII-lea ce decorează altarul şi naosul bisericii, constând înoperaţiuni de curăţire, consolidare şi stabilizare a stratului pictural, a stratului de frescă (tratamente de stabilizare a sărurilor) de fixare a porţiunilor poleite cu aur. Pe întreaga suprafaţă a picturilor murale s-a urmărit eliminarea intervenţiilor anterioare neglijente de repictare, a reparaţiilor care acopereau porţiuni din zidărie şi pictură.
Procesul de restaurare a picturilor murale din acest monument unic readuce în prezent forma sa originară de excepţie, rezultatul intervenţiilor este neaşteptat, iar pictura descoperită de o valoare excepţională. Finalizarea proiectului a dovedit respectarea şi îndeplinirea condiţiilor contractuale. Printre obiectivele propuse şi materializate putem enumera: furnizarea de servicii la standarde europene specifice turismului cultural; creşterea numărului de turişti; reducerea consumului energetic prin folosirea de sisteme de iluminat economice; montarea centralei termice pe biomasă.