O bună parte dintre taxiurile care circulă prin municipiul Suceava aparţin unor poliţişti, o bună afacere, pusă pe roate de familiile acestora, pentru a-i proteja. Emy Mat, Euro M&A, Andu – Ioana sunt firme ce au în spate poliţişti, afacerile fiind trecute, după caz, pe numele părinţilor, copiilor ori fraţilor, pentru a-i scuti de deranjul raportării în declaraţia de interese. Cel mai bine stă familia comisarului şef Gheorghe Prisăcaru, fostul şef al Poliţiei Burdujeni, care are “la stradă” 28 de maşini. Mama agentului de la circulaţie Adrian Corneliu Mateiaşi administrează o firmă cu 14 Dacii Logan active pe străzile oraşului. O rudă a poliţistului Lesenciuc, de la Serviciul Arme şi Muniţii, administrează o firmă cu opt Loganuri – taximetru.
O minimă investigaţie printre şoferii de taxi poate constitui un prilej de analiză în ceea ce priveşte modul în care această meserie, blamată de mulţi, a devenit o bună afacere. Nu pentru taximetriştii independenţi ori pentru firmele de profil care, de la sine înţeles, achiziţionează maşini pe care le pun la dispoziţia şoferilor doritori să câştige un salariu ci şi pentru poliţişti, foşti sau actuali, care şi-au investit economiile în achiziţionarea de parcuri auto pentru activitatea de taximetrie. La o primă numărătoare, din cele 400 de automobile care sunt autorizate de primăria municipiului Suceava să efectueze activitate de taxi, cam 12%, 48 mai precis aparţin unor firme din anturajul poliţiştilor suceveni. SC Andu Oana SRL aparţine familiei comisarului şef Gheorghe Prisăcaru, acum pensionat, fost şef al Poliţiei din cartierul Burdujeni. Firma are în circulaţie 21 de automobile, toate Dacia Logan iar administrator este fiul acestuia, Cristian Prisăcaru. SC Emy Mat SRL este o altă întreprindere de familie a unui poliţist, în cazul acesta fiind vorba despre agentul Adrian Corneliu Mateiaşi de la biroul Poliţiei Rutiere a municipiului Suceava, a cărui mamă, Emilia Mateiaşi, este administrator al firmei care gestioanează pentru activitatea de taximetrie nu mai puţin de 14 Dacii Logan, pe străzile municipiului Suceava. Agentul Adrian Mateiaşi este în acest moment în concediu de paternitate. SC Primus SRL, care deţine opt Dacii Logan, are ca administrator pe Ionuţ Lesenciuc, rudă a unui poliţist de la Serviciul Arme şi Muniţii, cu acelaşi nume de familie. In fine, Cristinel Prisăcaru, fiul fostului şef al poliţiei din Burdujeni mai are în administrare o firmă, SC Euro M&A SRL ce are şapte maşini pe traseu. In total, cel puţin 52 de automobile, toate marca Dacia Logan apaţinând unor familii de poliţişti fac taximetrie zi de zi pe străzile oraşului.
Pentru curiozitatea sucevenilor, Emy Mat şi Andu Ioana au penetrat piaţa activităţii de taximetrie în municipiul Suceava în aceeaşi lună martie a anului 2008. Tot atunci şi Euro M&A, la fel ca şi o altă firmă, Primus SRL, aparţinând familiei unui alt fost poliţist, un anume Constantinesu, au primit autorizaţii de transport.
Dar lucrurile nu se opresc aici. Legenda urbană spune că o bună parte dintre maşinile care sunt înregistrate pe firmele de taximetrie cunoscute din municipiul Suceava, aparţin de asemenea unor poliţişti. Avem la dispoziţie o listă scurtă de nume pe care nu o putem face publică deocamdată fiindcă nu este bătută în cuie.
In efortul pe care l-am făcut, pentru sumara documentare a acestui articol, am apăsat undeva o coardă sensibilă. Doar în felul acesta s-ar putea explica faptul că, ieri după amiază, două dintre persoanele nominalizate în textul de mai sus s-au arătat doritoare să adâncească subiectul, cu invitaţii la
cafea.
O dezbatere pe tema taximetriei din municipiul reşedinţă de judeţ se impune, după ce, acum două zile, un tânăr de 21 de ani, angajat al unei firme de taximetre a adormit la volan, la patru dimineaţa, intrând cu maşina într-un copac şi pierzându-şi în această circumstanţă viaţa. S-a dovedit astfel că patronii firmelor de taximetrie pun maşinile la dispoziţia doritorilor de a desfăşura astfel de activitate, fără a le verifica în prealabil aptitudinile. Ii obligă, pe de altă parte să plătească zilnic până într-un milion de lei vechi, plus taxa de dispecerat astfel încât şoferii întind coarda cât pot de tare, pentru a le mai rămâne şi ceva în buzunar, după ce îşi plătesc datoria la patron.
Sursa: Obiectiv de Suceava